Ølbrygging for en nybegynner!

Heisann!
Har aldri brygget øl før og lurer derfor på en del spm.
Jeg kjøpte meg to kanner med 1,8 kg "brewmart mexican style Beer kit" på europris og lurer på hvordan jeg skal gå videre, jeg kjøpte også gjærlås, hydrometer, alkometer og skal kjøpe kanne i morgen, jeg er rett og slett usikker på hvordan jeg skal gå frem, visst noen vet hadde jeg satt pris på en oppskrift :)

Hei Esstrom!
Først og fremst skal jeg henvise deg til http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=263.0 der det allerede er omtalt litt brygging med ølsett, men for å være komplett skal du få litt info her òg. :brygging:

Disse Brewmart Mexivan Styke Beer Kits fra Europris er nok ikke helt topp, men siden du har to stykk går det muligvis an å brygge noe akseptabelt likevel. Om jeg ikke tar feil så følger det med en bruksanvisning som foreslår at du blander innholdet til én boks med en kilo sukker og 21 l vann. Vel, bland heller innholdet til begge bokser med 21 l vann uten å bruke sukker, da får du noe som smaker fyldigere og ikke syrlig (som forårsakes av sukkeret). Bruk også gjerne begge gjærposene samtidig, da blir ølet gjæret ut godt.

Altså, når du blander boksene med vann, så heller du altså begge deler opp i kannen (eller bøtten), sjekker SG (specific gravity) med din hydrometer, den skal ligge rundt 1.045 (eller 45 eller 10°P eller 10%). Tilsett gjæren, lukk bøtten og sett på gjærlås delvis fylt med vann. Bøtten skal nå stå på romtemperatur, siden gjæren som følger med riktignok er en ale-gjær. Etter ca 10 dager kan du tappe ølet på flasker og korke dem. Husk å tilsette ca 7 gr sukker per liter øl før du setter på korken, du kan evt bruke sukkerbiter etter at du har funnet ut hvor mye 1 bit veier.

Da er det bare å la flaskene stå ved romtemperatur i en uke til og så kan de gjerne settes et kjøligere sted. Bare åpne en flaske innimellom for å sjekke hvordan det står til med ølet.

Dette er da en ganske så kondensert historie om hvordan man legger øl. Les gjerne litt videre på http://norbrygg.no/Artikler/kit.htm der det står noen motstridende tips. Uansett, velg som du liker, det blir øl uansett.  :biersmile:

Det skal jeg love deg. Alle første brygg smaker guddommelig uansett, så lenge det er ens eget :)

Jepp, nå har jeg fått litt nybegynner hjelp fra en kompis også, så nå er brygginga igang, dama er ikke helt overbeigreista for å ha ei tønne øll på bade, men det går seg til :)

Ikke ha det på badet Esstrom, ha det på vanlig romtemperatur. Det er ikke vin du legger, og da holder det med 20-22 grader..

Richard

Da har jeg tappet ølla over til flaske, smakte på den også, det var en ganske bitter smak, er dette normalt for denne øltypen, vil det bli bedre?

Den er sikkert litt bitter pga du brukte to bokser (dobbel bitterhet), men en del av bitterheten vil fort dabbe av. Uansett, du har da ihvertfall litt smak på brygget :). Har du tilsatt litt sukker slik at ølet vil bli delvis mettet med kullsyre (CO2)?

Jepp, har tilsatt 140g sukker før jeg tappet det på flasker, dette blir nokk godt, kjempe greier med et slikt forum! :)

Edit: Smakte litt på øllen, den var ennå ganske bitter på smak, kjente ikke bittersmaken med en gang, men den kom relativt kjapt.

Jeg har brygget denne mex. ølet mange ganger. Den kan bli ganske god med litt justering. Jeg har brukt en mix av brunt sukker og vanlig maltekstrakt i stedet for hvit sukker, DA BLIR DEN VELDIG GOD.
Jeg pleier å tappe på 1,5 liters brusflasker og tilsette 3 sukkerbiter( gjerne brune).Når disse har stått en stund heller jeg dem forsiktig over på 0,5 l plastflasker og blir kvitt det meste av bunnfallet. Tilsetter da 1/4 sukkerbit på hver flaske.
Man må aldri bruke dobbelt sett av beer-kitts, begge bokser inneholder humle og dette gjør ølet for bittert.
Hos "Vin og bar" får man kjøpt maltekstrakt som nr. 2 boks. Dette har jeg ikke prøvd.
Moss maltekstrakt kan med hell byttes ut med tørket malt ( lys type).
Artig hobby, det kan jeg love deg.

Hvis ølet fremdeles er for bittert etter en stund, så kan du også prøve å kompensere for det med suketter. Ikke helt ifølge renhetsloven, men ekstra tilsatt sødme vil få bitterheten til å virke lavere. Forsøk først med mindre mengder i et glass. :)

Det er litt rart hvorfor sukker er så bannlyst blant mange hjemmebryggere.
Mørkt sukker ga en helt annen smak enn hvit.
Jeg har nå prøvd meg på en Mutons lager med 2 x500 grams spraymalt.
Redd ølet blir for svakt. klart til tapping nå.
Skulle vært gøy å få til noe som smaker som vanlig butikk pils

Vanlig butikkpils (eller heller en bedre butikkpils) er litt vanskeligere å lage, men det går likevel an. Det er bare at det krevs mer av gjærmanagement og temperaturkontroll, samt at små avvik merkes fort i øltypen pils. Likevel så tror jeg at det går an å lage pils på maltekstrakt + humle, bare man har gjær og temperatur i sjakk.

Hei esstrom. Du kan enten blande begge boksene med vann til 23 liter, og da tilsetter du ingenting. Du kan med fordel sette to omganger, og da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bruke spray malt i stedet for sukker. En kilo sukker er omtrent det samme som spraymalt, og du har mye mer i gjen for det. Spraymalt kan du kjøpe hos petit-agentur.no eller vinogbar.no. Det koster endel mer enn sukker men du har mer i gjen i form av smak. :skaal2:

Tykkmelk: Jeg pleier å tappe på 1,5 liters brusflasker og tilsette 3 sukkerbiter( gjerne brune).Når disse har stått en stund heller jeg dem forsiktig over på 0,5 l plastflasker og blir kvitt det meste av bunnfallet. Tilsetter da 1/4 sukkerbit på hver flaske.

Jeg lurer på hva slag "brune" sukkerbiter du mener.

Tilbake
Topp