Øl på bag in box?

hole

Er det noen som har prøv det og hva var erfaringene med det? vordan er holbarheten åpnet og u-åpnet?

Jeg ser at det gjøres i england så det skal jo vere mulig. jeg sitter å funderer på forskjellige metoder for å slippe flasking uten å måtte kjøpe alt utstyret som trengs til kornelius keg's. jeg prøver jo i øyeblikket ut en plastik keg fra england, men det er jo litt dyrt å få det hit selv om det var litt biligere en eneste alternativ i norge. Jeg kommer altid til å flaske noe øl, men om jeg kan forenkle prosessen så kan jeg brygge oftere og således ha flere typer øl i kjelleren. bag i box fås jo i mange størelser og det er kjekt når en skal exprimentere.

Blir det samme prinsippet som for kartongvin?
I så fall blir det vel vanskelig med kullsyre, blir det ikke?

I englan bruker de mindre kullsyre i noen øl ? men pils på tradisjonell Bag in Box er ikke mulig, det er fare for at den ryker, men uansett blir det ett skummfokk.

Lambic (ikke geuze) fås på BiB. Det er nok en grunn til at ikke karbonert øl er vanlig å finne på BiB.

pils drikker jeg sjelden og om kulsyre nivået er lavt spiller ikke så stor rolle så lenge ølet ikke er helt flatt.

jeg lurer på om det er litt forskjel på bagen som brukes til øl, den skal vist være tolags og den skal vist holde formen viss ikke kulsyre nivået blir for høyt. Dette er kun et alternativ til cask ales, vel jeg leste om spesial systemer som tilsetter co2 i linja og da kan jo også pils lagres på bag i box. jeg så et sted i england som solgte bag i box de hadde 2, 5, 10 og 20 liters boxer. de solgte også en kobling som kunne kobles på for å bruke en beer engin. bagen vil jo helt eliminere problemet med vakum og oksydering av ølet tror jeg

Du kan eksperimentere med å kjøpe inn noen "bag in box", brygge øl, bruke forskjellig mengde sukkerlake til priming. Plassere de i et badekar, og så ser du hvem av de som overlever 2 ukers lagringstid. Det kan gi en pekepinn på hvor mye hver enkelt av de tåler. Dog det er sikkert lurt med en sikkerhetsmargin når "bag in box" tas for alvor i bruk.

Kanskje man kan bruke vanlig vann i stedet for øl (tror eg). Sånn at man kan ta vare på de edle dråper til eget konsum. Men eg er ikke helt sikker...

Kjøp vinposar hjå Petit.
Stikk ned i Snikkarboden og lag ei dugeleg kasse. Den bør væra litt større ein ein full pose.
I denne kassa (som naturleg nok har ei open side), stikk du nedi ein søppelsekk. Skjær vekk det overflødige.
På førehand har du, sjølvsagt, vore innom Biltema, og plukka med deg nokre behaldarar byggskum.
Legg no kassa på kjøkkenbordet, med den opne sida opp. Sprøyt eit lag byggskum i botn, og lat dette tørke.
Fyll posen med prima (altså karboneringsukker) øl. Ikkje smekkfull!
Legg posen oppi ein annan pose. Pass på at tuten får eit hol å stikke ut av.
Hald denne oppi kassa og fyll byggskum rundt.
Når holromet er fyllt, venter du litt til skummet har ekspandert. Skjær vekk det skummet som stikk over kassa.
Skru(!) på lokket. (Og eg vonar du har hatt vet nok til å skru heile kassa saman!)
Tuten stikk no ut av det holet du har laga i lokket. På mystisk vis passar det som hand rundt greip. Det kan sjølvsagt være ein ide å ha litt skum i holet, slik at ikkje heile posen kjem ut den vegen.
Ølet vil no karbonere. Byggskum og kasse vil halde det heile på plass.
Byggskum har du brukt fordi det vil svikte litt. Og dei to posane fordi du då held både kasse og vinpose unna sjølve byggskummet.
Etter ei viss tid vil du kunne nyte ølet ditt. Berre få ein kompis til å stå på kassa når du byrjar å tappe, slik at ikkje heile greia tek av...

Den som vil, han kan  ;D

:idea:Hvis bagen som brukes til øl er tolags og de er beregnet på øl med lite kullsyre,
så ser jeg ikke bort i fra at ideen er at det skal pumpes luft i mellom lagene for å få ut ølet.
Hvis hele greia ligger inni ei kasse, så vil den ytterste posen trykke mot kassa, og den innerste mot ølet.
Da vil ikke posen bli utsatt for særlig mye trykk.
Egil B.

Om posen held vil du iallefall få eit gigantisk skumproblem.
Eg brukar bag-in-box til heimelaga eplejuice, til øl må ein ha flaske eller fat ;)

Vinposer jeg har brukt har vert tolags og jeg har prøvd å ha trykk på dem så de som ikke har allverdens tid kan slippe å prøve, det blir nok ikke sukse, m.m. du liker lite karbonert øl, selv ville jeg ikke prøvd det heller.

med så mange dystre spådommer må jeg jo prøve, neste gang jeg bestiller noe fra petit tar jeg med noen poser. jeg forventer ikke mye men kanskje jeg blir positivt overaska. jeg ser vel heller ikke dette som noe optimal løsning men som et alternativ og noen fordeler har jo denne type embalasje også. selv har jeg dog alltid foretukket flaske vin fremfor pappvin, om jeg hadde kunnet skille de fra verandre i en blind test er jeg mere i tvil om. Dette er jo en løsning for hurtig konsum ikke for lagring og estetisk fremvisning.

God idé å bygge kasse forresten men vi får se vor mye insatts en skal legge i dette, noe må jo vere rundt posen så ......  :jaha:

:idea: en bag eller to burde jo passe godt nede i en portabel elektrisk kjølebox, de burde jo kunne enkelt teperatur styres til 8-10 grader og med en enkel "beer engine" så kan jo det hele bli ganske ålreit.

Tilbake
Topp