Oksygenfritt øl med sjølfanga CO2?

Sist redigert av en moderator:
Nei jeg gjør ikke det. Men vil ikke en uke eller to med flushing fra gjæringskaret drive ut oksygenet?
Jo, faktisk. Trodde ikke at man nådde så nær null uten å fylle det opp med væske. Dette vil jeg teste selv så sparer jeg litt sodastreamflasker.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Billigvarianten er vann uten StarSan. Rist starsanblanding i rent fat og fyll opp med kun vann.
Fordelen er at du får ut mer O2 og vet når jobben er gjort med veske i fatet.

LODO / ekstrem-varianten som jeg kun bruker av og til på humlerike øl er
- etter at lokket er satt på, snu fatet opp/ned og fyll vann gjennom gasskbling, og slipp ut gjennom ølkobling siden det alltid vil være litt O2 under lokket pga at sikkerhetsventilen stikker en cm ned.
- bruk varmt vann som inneholder mindre O2
- sett trykk på fatet når det er fylt med veske for å sikre at lokket er tett / presset på plass. Dette krever minst co2 ved fylt fat. Kan også gjøres med vanntrykk
- vent med å høste CO2 til 50% av stormgjæring er gjennomført for å sikre at mest mulig av O2 er blåst ut av gjæringskaret.
- Sett trykk på fatet etter O2 tømming for å hindre O2 inntrenging gjennom lokket. Sitter det ‘løst’, er det ikke tett

• Like
Reaksjoner: Mc.
Jo, faktisk. Trodde ikke at man nådde så nær null uten å fylle det opp med væske. Dette vil jeg teste selv så sparer jeg litt sodastreamflasker.

Det vil kanskje være lurt å ta av gass koblingen før gjæringen er helt ferdig for å få litt trykk i fatet slik at en vet at pakningen i lokket tetter ?
Jeg har ikke alltid praktisert det, men burde kanskje gjort det.

Det vil kanskje være lurt å ta av gass koblingen før gjæringen er helt ferdig for å få litt trykk i fatet slik at en vet at pakningen i lokket tetter ?
Ja, det er jo noe av fordelen med å fylle fatet med starsanvann som trykkes ut. Du kan sette 3 bar på fatet for å sette lokket ordentlig før det så purges av gjæringsaktiviteten. Kunne ha vært interessant med data på hva O2 konsentrasjon i headspace i gjæringsbøtta er på dag 1, 2 og 3 f.eks., så om det ble mer effektiv purging med mindre luft fra headspace som ble med over i ølfatet om man satt på purging etter hvert, heller enn med en gang.

Ja, det er jo noe av fordelen med å fylle fatet med starsanvann som trykkes ut. Du kan sette 3 bar på fatet for å sette lokket ordentlig før det så purges av gjæringsaktiviteten. Kunne ha vært interessant med data på hva O2 konsentrasjon i headspace i gjæringsbøtta er på dag 1, 2 og 3 f.eks., så om det ble mer effektiv purging med mindre luft fra headspace som ble med over i ølfatet om man satt på purging etter hvert, heller enn med en gang.
Tror noen må kjøpe en dyr dings som kan måle oksygeninnholdet fra det som kommer ut av gjæringsbøtta og fatet .
Har en millionær på forumet ?
Muligens en milliarder...

Er det en mulighet å riste fatet med en liten slant starsan og deretter fylle opp fatet med vann og noen korn med en variant av metabisulfitt. Det burde få fatet så nærme o2 fritt som mulig for vanlige bryggere.

Tilbake
Topp