Etter gjæring snakker man om ppb (milliard) og før gjæring ppm (million)
Der ser du, blir litt mindre dum for hver dag[emoji12]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Etter gjæring snakker man om ppb (milliard) og før gjæring ppm (million)
Du fyller fatet med starsanblanding før flushing? Ellers er jeg usikker på om du går ut all lufta. @Kold Brygg eller @Finn Berger kan en av dere flytte denne praten til en relevant tråd?Overført i lukket system til fat som er flushet med co2 fra gjæringen
Nei jeg gjør ikke det. Men vil ikke en uke eller to med flushing fra gjæringskaret drive ut oksygenet?Du fyller fatet med starsanblanding før flushing? Ellers er jeg usikker på om du går ut all lufta. @Kold Brygg eller @Finn Berger kan en av dere flytte denne praten til en relevant tråd?
Jo, faktisk. Trodde ikke at man nådde så nær null uten å fylle det opp med væske. Dette vil jeg teste selv så sparer jeg litt sodastreamflasker.Nei jeg gjør ikke det. Men vil ikke en uke eller to med flushing fra gjæringskaret drive ut oksygenet?
Det vil kanskje være lurt å ta av gass koblingen før gjæringen er helt ferdig for å få litt trykk i fatet slik at en vet at pakningen i lokket tetter ?Jo, faktisk. Trodde ikke at man nådde så nær null uten å fylle det opp med væske. Dette vil jeg teste selv så sparer jeg litt sodastreamflasker.
Keg purging with active fermentation
We all know fermentation produces 100% pure CO2 gas -- wouldn't it be great to use it for purging a keg without pushing water out first? Others have shown smart things like purging a serving keg with a fermenting keg. I know there's a fixed relationship of CO2 production to sugar consumption...www.homebrewtalk.com
Ja, det er jo noe av fordelen med å fylle fatet med starsanvann som trykkes ut. Du kan sette 3 bar på fatet for å sette lokket ordentlig før det så purges av gjæringsaktiviteten. Kunne ha vært interessant med data på hva O2 konsentrasjon i headspace i gjæringsbøtta er på dag 1, 2 og 3 f.eks., så om det ble mer effektiv purging med mindre luft fra headspace som ble med over i ølfatet om man satt på purging etter hvert, heller enn med en gang.Det vil kanskje være lurt å ta av gass koblingen før gjæringen er helt ferdig for å få litt trykk i fatet slik at en vet at pakningen i lokket tetter ?
Tror noen må kjøpe en dyr dings som kan måle oksygeninnholdet fra det som kommer ut av gjæringsbøtta og fatet .Ja, det er jo noe av fordelen med å fylle fatet med starsanvann som trykkes ut. Du kan sette 3 bar på fatet for å sette lokket ordentlig før det så purges av gjæringsaktiviteten. Kunne ha vært interessant med data på hva O2 konsentrasjon i headspace i gjæringsbøtta er på dag 1, 2 og 3 f.eks., så om det ble mer effektiv purging med mindre luft fra headspace som ble med over i ølfatet om man satt på purging etter hvert, heller enn med en gang.
Premisset om at gjæringa produserer 100% reint CO2 er kanskje litt tvilsomt. Vil det ikke også fordampe noe vann?
hehe - nei, det meste av ølet er jo H20Det er tilnærmet ren CO2. Ren vanndamp uten oppløst oksygen skulle teoretisk heller ikke være farlig