NM 2025, den store diskusjonstråden

Jeg sitter å funderer på om det er noe jeg kunne skrevet eller ikke. Uansett, i en norbrygg-konkurranse har man personer som er glade i øl som dømmer. Men om de skriver syrlig/lime/sitron er kanskje ikke det viktigste? Jeg tenker at det viktigste er at de finner det mest typeriktige og beste ølet i flighten.
Joda, men jeg spør egentlig bare av nysgjerrighet slik at jeg kan forstå hva som er ment :)

Jeg tror det er mulig å "lukte syrlighet", selv om det egentlig er en smak. Noen (flyktige) syrer, som f.eks. eddiksyre eller sitronsyre, har en tydelig lukt som vi kobler med sure smaker. Så selv om ølet ikke er surt i smaken, kan det lukte litt friskt, stikkende eller "syrlig", og da kan det vel være lett å tolke det som syrlighet i aroma?
Håper for all del at ølet ikke lukter eddik og kommer til finale :eek:

Hvis jeg lukter en sitron eller lime, vil jeg si den lukter syrlig. Men om jeg er usikker på om det er den ene eller andre, hadde jeg nok sikra meg med å skrive syrlig. Men nå snakker jeg kun for meg selv, så jeg vet ikke hva andre har/hadde tenkt.
Jeg er kokk og som sagt er jeg også utdannet vinkelner,så jeg har jobbet mye med sensorikk. Har full forståelse for at ikke alle har utviklet "sensorikkvokabularet". Likevel er det flott om man klarer å identifisere hva det er man lukter. Viss du øver på å lukte f.eks. på f. eks. grapefrukt, lime og sitronskall - og kjøtt vil du lettere kunne beskrive det når du sensurerer. For meg som hjemmebrygger og stadig på leit etter å bli bedre er det stor forskjell om det står syrlighet eller om det står syrlighet i retning sitrus/sitrusskall/lime i aromabeskrivelse. Tips: lukt på alt, alltid :)

Gratulerer alle vinnere! Og takk til alle som har vært med å arrangere og bedømme. Ett spørsmål til dommere/bedømming: har fått tilbakemelding på syrlighet i aroma/boquet. (Uten at det nødvendigvis er galt, eller at ølet er syrlig). Hvordan kan man lukte syrlighet? Som vinkelner er jeg veldig interessert i å finne det ut...?
Det er jo et relevant spørsmål, for man lukter jo ikke basissmaker. Jeg kan nok ha skrevet noe slikt, selv om jeg vet at det egentlig ikke gir mening.

For meg betyr det "litt ubestemmelig aroma av frukt og bær som normalt forbindes med syrlighet, slik som sitrus, rips, stikkelsbær eller eplekart, kanskje med et ørlite hint av surmelk eller youghurt". Kanskje jeg heller burde skrevet "hint av sitronyoughurt og umodne stikkelsbær", men det blir kanskje litt vel pretensiøst :)

Det er jo et relevant spørsmål, for man lukter jo ikke basissmaker. Jeg kan nok ha skrevet noe slikt, selv om jeg vet at det egentlig ikke gir mening.

For meg betyr det "litt ubestemmelig aroma av frukt og bær som normalt forbindes med syrlighet, slik som sitrus, rips, stikkelsbær eller eplekart, kanskje med et ørlite hint av surmelk eller youghurt". Kanskje jeg heller burde skrevet "hint av sitronyoughurt og umodne stikkelsbær", men det blir kanskje litt vel pretensiøst :)
Takk for seriøst svar. Synes ikkje en presisering av aroma er pretensiøst. Det kan være behjelpelig i å identifisere evt. ølfeil om det er uønskelig og kva det kjem av. Yoghurt eller melkesyre kan jo tyde på en lactoinfeksjon f.eks.

Dette var utrolig gøy! Tusen takk til dere alle sammen som bidrar til gjennomføringen. @msevland har tatt over rollen som lykkebringer i påsken, dette var litt av en 40-årsgave! God Påske! :)
Morten er klart bedre enn en harelabb - og kan avgjort heller ikke beskyldes for å håndtere ting med en sånn:). Han har styrt NM-skuta med stø hånd!

Sist redigert:
Gratulerer til vinnerene! Jeg er også fornøyd med egen prestasjoner, men må si at det er kjedelig å se scoren gå mye ned fra innledende runde til finalen. Men smak og aroma-opplevelser er jo subjektive.

Støttes. For et par dager siden fant jeg endelig ut hvor jeg har den typiske infisert øl-lukten fra. Joda: Skorpen på Tines Ridderost.

NM: Takk for flott organisering @msevland @Finn Berger og mange flere!!
Takk for det. Men jobben min er veldig enkel, og tar faktisk ikke så fryktelig mye tid, heller. Dette sagt bare sånn at andre ikke skal være redd for å ta over, om jeg av en eller annen grunn skulle tre tilbake. Ikke at jeg har noen planer om det, altså, men man veit jo aldri hva som kan skje:).

Nå har jeg så vidt prøvd meg som dommer, og vært litt på innsida av den delen av jobben. Og det å organisere dømminga er en kjempejobb. Jeg har opplevd det i Oslo, og en som virkelig fortjener stor takk, er Arne Mo. Og så regner jeg med at de som har hatt samme jobb i Agder, Rogaland, Hordaland og Trøndelag har hatt det like stritt og fortjener like stor takk.