Jeg synes det er viktig å ta denne diskusjonen og evt. andre aspekter rundt hva deltakerne i NM ønsker at NM skal være i fremtiden. (Kanskje på en egen tråd?)
Så får det bli opp til NM-komiteen å velge og bruke det eller ikke..
Det er jo ingen tvil om at det er mange meninger om hva vi ønsker NM skal være, så
jeg synes det er bra at det kommer innspill i etterkant av konkurransen og klare «kjøreregler» før neste NM.
Så slipper man forhåpentligvis en «opphetet» diskusjon under gjennomføringen av NM neste gang..
Jeg synes vi har et greit reglement nå, og jeg har ikke oppfatta at det er noen stor uenighet om det.
Et aspekt er at reglementet egentlig er et uttrykk for hva vi
forventer. Det finnes ingen mulighet for å kontrollere om folk gjør det vi forventer, så det hele er basert på tillit. Det som blei avklart i forkant av årets NM var om vi skulle godta bruk av kjøpevørter - og svaret er altså at nei, vi forventer at folk lager vørteren sjøl. Og så stoler vi altså på det.
At folk kan "jukse" plager meg lite. For meg er det viktige at vi holder fast ved en ide om at du skal beherske brygginga fra a til å. Det blir nokså uinteressant å konkurrere i hjemmebrygging dersom det ikke er individuell beherskelse av hele håndverket som ligger til grunn. Skulle vi tillate kjøpevørter, måtte NM i hjemmebrygging omdøpes til NM i ølfermentering

.
Det er sjølsagt nokså vilkårlig hva som skal legges i "hele håndverket". Strengt tatt burde det innebære både dyrking av korn, malting, og laging av oppskrift. Det er bare spørsmål om hvor eksklusive vi skal være, og noe NM basert på alkoholloven av 1912, som krevde at du skulle malte eget korn, ville nok blitt ganske smalt.
Å kreve egen oppskrift, som blei lufta her litt tidligere, er vel rett og slett upraktisk? En havner i en nokså håpløs gråsoneproblematikk, trur jeg: Hvor mye skal du endre på f.eks. Vestkyst-oppskrifta for å kunne kalle den "din"? Jeg har ikke noe oppheng på å bruke egne oppskrifter, men i de fleste tilfeller har jeg justert de som ikke er mine egne. Noen ganger mye, andre ganger nokså minimalt. Poenget er at det uansett ligger ei egen vurdering til grunn - og det er den egne vurdering bryggeren alltid bør gjøre for å få et best mulig øl. Du må altså kunne tilpasse den oppskrifta du får fra andre, til ditt system. Og derfor ser jeg ikke noe problematisk ved å bruke andres oppskrifter.
En annen sak er at jeg vel ville oppgi kilden, også sjøl om jeg hadde endra en del på oppskrifta.