NM 2025, den store diskusjonstråden

Ny rekord for meg !
0 poeng for den lyse alen.
Dommerne rakk ikke å få ølet i glasset før det hadde forlatt flasken.
Kikket i bryggeloggen og ser den var gjæret med WLP 002 fra oppdyrket gjær i samme gjæringskar som stouten jeg brygget. Den og fikk en god dose WLP 002 . Stouten gjæret ned til 0 i fra 100.
Så enten gjæringskaret eller WLP 002 er synderen.
Begge er pensjonister nå.
Stouten ble faktisk overraskende god.

Sist redigert:
Takk til alle tillitsvalgte, dommere og ikke minst alle tålmodige deltakere.
Jeg har allerede en liste over ting til neste år… både bedre tilrettelegging fra sentralt, og prosesser på drømmestedene til neste år.
Mulig haren hopper en helt annen vei…
Vi får se

Nå planlegger vi publisering av finaler samlet på onsdag. Klokkeslett er enda ikke besluttet

Hva er begrunnelsen for at en knust flaske ble sendt videre til finale i Belgisk flight 4? Trodde reglene var ganske klare?
  • §21 Deltakerne er selv ansvarlige for at flaskene pakkes forsvarlig slik at de kommer uskadd frem. Deltakende bidrag der én eller flere flasker er knust regnes ikke som korrekt levert, og deltakerne kan ikke påregne å få utsatt leveringsfrist for å ettersende nye flasker eller å få refundert deltakeravgift.

Hva er begrunnelsen for at en knust flaske ble sendt videre til finale i Belgisk flight 4? Trodde reglene var ganske klare?
  • §21 Deltakerne er selv ansvarlige for at flaskene pakkes forsvarlig slik at de kommer uskadd frem. Deltakende bidrag der én eller flere flasker er knust regnes ikke som korrekt levert, og deltakerne kan ikke påregne å få utsatt leveringsfrist for å ettersende nye flasker eller å få refundert deltakeravgift.
Jeg kjenner ikke dette tilfellet, men det vanlige er at øl sendes direkte til finale når Norbrygg (dommere, organisatorer osv) gjør noe feil etter at ølet er mottatt.

For eksempel:
Hvis du sender inn et øl som er dårlig pakket inn og det blir knust i Posten fra deg til mottaket, så blir ølet i utgangspunktet diskvalifisert (selv om det ofte praktiseres litt fleksibilitet for å sende inn på nytt eller finne en annen løsning).

Hvis ølet ditt er levert inn pent og pyntelig, men en dommer mister flaska i gulvet når de finner fram øl til kveldens dømming er det lite du som deltager kan gjøre med det. Da er ofte løsningen å sende ølet rett til finale, slik at den flaska som er igjen kan brukes der og bryggeren mister ikke mulighet til god plassering.

Jeg kjenner ikke dette tilfellet, men det vanlige er at øl sendes direkte til finale når Norbrygg (dommere, organisatorer osv) gjør noe feil etter at ølet er mottatt.

For eksempel:
Hvis du sender inn et øl som er dårlig pakket inn og det blir knust i Posten fra deg til mottaket, så blir ølet i utgangspunktet diskvalifisert (selv om det ofte praktiseres litt fleksibilitet for å sende inn på nytt eller finne en annen løsning).

Hvis ølet ditt er levert inn pent og pyntelig, men en dommer mister flaska i gulvet når de finner fram øl til kveldens dømming er det lite du som deltager kan gjøre med det. Da er ofte løsningen å sende ølet rett til finale, slik at den flaska som er igjen kan brukes der og bryggeren mister ikke mulighet til god plassering.
Det skjedde her.
Flasken ble knust mellom første og andre mottak hos Norbrygg

Det skjedde her.
Flasken ble knust mellom første og andre mottak hos Norbrygg
Det var min. Spent på den. Kom på 2. plass i Belgisk med nesten lik oppskrift i 2023.

Må si meg passelig fornøyd med året resultater.
2 finalister (Lys lager og Belgisk), egentlig overrasket over at jeg gikk videre i lys lager. Jeg var veldig i stuss på jeg skulle sende den inn. Vurderte en tysk pils og dobbelbokk også.

LItt uheldig i IPA kun 3p fra finale. Godt fornøyd med den selv, men vanskelig å klage på at andre også lager godt øl. Neste gang er det noen andre som er skuffet over å komme et par poeng bak meg.

Lys Ale bommet litt på stilen i Engelsk Golden Ale. Likevel en anstendig plassering i innledende. En New Zealand pils blir for mye dominert av tropiske smaker og har for lite gjærpreg. Gode tilbakemeldinger.

Mørk Ale her må jeg ha hatt en flaskefeil. Burton Ale levert inn som Old Ale. Fikk anstendig tilbakemelding under juleøl konkurransen. Sånn skjer.

Hadde også en belgisk blonde. Visste den var litt søt. Mer overraskende at den var oksidert. Jaja, sånn skjer.

Alt i alt godt fornøyd. Tusen takk til alle frivillige som gjør en fantastisk innsats for å dra i havn et flott arrangement.

Tipper det hadde vært en mulighet om differansen i poengscore mellom 1. og 3. plass hadde vært mindre.
Jeg ble sendt til finale fordi en flaske var knust i transporten mellom Finn og dømmested.
Kun 1.plass gikk videre fra innledende. Det kan ha sammenheng med totalt antall øl i finalen. Antakelig er det hele årsaken.

Er det slik å forstå at de som har fått plassering i finalene alt har blitt kontaktet?
Vi har sendt inn 2 flasker. Trenger ikke å kontakte noen for å dømme finalen. Vinnerne i finalene må sende flasker for dømming av superfinale årets hjemmebrygger.