Først gjør hver og en selvstendig vurdering med tekst og poeng. Deretter samtaler man og finner da tidvis nye gode/negative ting. Til slutt ser vi på om poengene spriker for mye. Gjør de det, er det ofte noen som tilpasser seg LITT. Vi sender også videre store sprik, men da redegjøres det enkelt for dette i teksten.Forresten setter dere score etter å ha prata sammen, eller hvordan funker det?
Et øl som scorer 43 poeng er uansett veldig bra!Fornøyd med dømminga så langt i år, men alt for sterkt heat til å gå videre. Dommerne var konsise, ga den nøyaktig samme score (43) og pekte på det samme; litt vel fruktig. Skulle kanskje sendt inn et år tidligere
Lett og lese var det ogsåBra
Er også min klare konklusjon etter tilsvarende opplevelse i NM i år. Selv om jeg trodde jeg gjorde alt rett med Monofiller og cap'a på foam osv. så var det ikke nok. Tapp og boks/flaske-karboner en liten del av batcher som er aktuelle så slipper man stort sett denne problemstillingen.Ingen höjdare denne gangen heller. Denne gangen tappa jeg over fra fat rett før NM, men de blir foringa på vegen. Tipper det er oksidering, så jeg må nok gå tilbake til tappestav og sukkerkarbonering. Tenker jeg alltid tar ut 5-6 0,5 liter som blir sukkerkarbonert, mens resten går på fat.
Ja, det er også noe jeg skal se nærmere på - det har vært noen Brulosophy-eksperiment som har tatt for seg det - men pussig nok så er det som har vært signifikant å legge det til i mesk(!) https://brulosophy.com/2024/10/07/exbeeriment-impact-ascorbic-acid-in-the-mash-has-on-a-hazy-ipa/ uten at man har noe logisk forklaring på det.Eller tilsette antioksidant? Jeg har stor tro på litt askorbinsyre i tappeprosessen, uten å ha veldig godt grunnlag for det.
Et øl som scorer 43 poeng er uansett veldig bra!![]()
Hvis jeg ikke husker helt feil er det noen finaler som går i dag.All categories have already been judged and decided and we are waiting for the results or will some of them still be judged?![]()
Er ikke jeg som ringer, så "noen" må arrestere meg om jeg tar feil. Men alle finalene er ikke ferdig dømt. Så jeg tror ikke noen telefoner er tatt.Beklager på forhånd maset, men... Har man startet med å ringe vinnere allerede nå eller gjøres dette først etter at alle flightene i alle klassene er publisert? Spør for en veldig spent venn![]()
Det er litt ulik praksis hvordan det blir gjort. Noen sender inn skjema etter hver flight. Noen en gang i uka. Noen når alt er ferdig.Vi mangler vel fremdeles resultatene for Pils/Lager?
Det er en logisk forklaring på det, men det hadde ikke brulosophy-gutta klart å finne ut av. Finner det ikke i farten, men det er kurant kjemi. Askorbinsyre er en del av Antioxin, og det er ABC for LODO-folket å bruke det i mesk.Ja, det er også noe jeg skal se nærmere på - det har vært noen Brulosophy-eksperiment som har tatt for seg det - men pussig nok så er det som har vært signifikant å legge det til i mesk(!) https://brulosophy.com/2024/10/07/exbeeriment-impact-ascorbic-acid-in-the-mash-has-on-a-hazy-ipa/ uten at man har noe logisk forklaring på det.
Det er en logisk forklaring på det, men det hadde ikke brulosophy-gutta klart å finne ut av. Finner det ikke i farten, men det er kurant kjemi. Askorbinsyre er en del av Antioxin, og det er ABC for LODO-folket å bruke det i mesk.
Bruslosofene er ikke veldig solide på sånne ting. De sier en del innimellom som er rimelig på kanten. Men det gjør ikke exbeerimentene mindre interessante, så tolk ikke dette som at jeg tar avstand fra dem.
hehe - skriver under på det med tålmodighet. Ting er klare når de er klare.Som @bryren sier, vil ingenting skje før alle innledende er publisert.
Vi kommer til å publisere alle finaler samtidig, ‘samtidig’ som vi ringer vinnerne.
Jeg driver nå å maser litt på Dømmestedene for å få inn resultatene…
All dømming skal være ferdig innen 13.04
Mulig vi trenger litt tid til kontrollregning
Tålmodighet kjære brygger - tålmodighet![]()
Nekter å tro at hjemmebryggere klarer å spare alt juleølet som ble brygget i januar helt til julhehe - skriver under på det med tålmodighet. Ting er klare når de er klare.
Folk som brygger øl bør jo ha ei viss trening i å vente. Når du brygger juleøl i januar, klarer du nok ei uke eller to med venting på finaleresultater
.
Men det betyr jo ikke at dømmestedene ikke skal kjenne pusten i nakken.
Brygga påskeøl sammen med en kamerat. Han sliter med å ha igjen til påskeNekter å tro at hjemmebryggere klarer å spare alt juleølet som ble brygget i januar helt til jul
Er vel heldig om det er igjen noen flasker til jul..
Vil ikke si at hjemmebryggere er en veldig tålmodig rase
Og.. ja, snakker også om meg selv her.