Monster Mill kontra Crankandstein...

Noen som har noen sterke formeninger om CrankandStein 320D kontra MonsterMill MM3-2.0?

Utenom at Monstermill´en har 1" lengre valser og da litt større kapasitet... Er det noen av dere som har ca. tall på kapasiteten..?
8)

Ingen sterke meninger, begge er gode møller med god kapasitet. Pris, service og tilgjengelighet på  reservedeler (nye valser?) teller mer for meg.

Bruker en drill på en CrankandStein 320D og er veldig fornøyd. Kapasiteten er mer enn god nok.
Det blir litt akademisk om man vil spare noen titals sekunder på valsingen av våre små kvanta av malt, kverner vanligvis mellom 6 og 12 kg på noen få strakser, har aldri tatt tiden.
Er mer opptatt av å sikre best mulig kvalitet på det knuste maltet.

oeng skrev:
Ingen sterke meninger, begge er gode møller med god kapasitet. Pris, service og tilgjengelighet på  reservedeler (nye valser?) teller mer for meg.
hvem er best på det da?

tomv skrev:
oeng skrev:
Ingen sterke meninger, begge er gode møller med god kapasitet. Pris, service og tilgjengelighet på  reservedeler (nye valser?) teller mer for meg.
hvem er best på det da?

Vanskelig å si da man kontinuerlig må sjekke hjemmesidene deres for tilbud, tilgjengelighet, fraktordninger etc, dette kan endre seg. 

Poenget er at begge er veldig gode møller, begge leverer god nok kapasitet (som det ble spurt etter). Man vil bli happy med hvilken som helst av disse to.

Mitt valg har vært en C&A, den er det lett å bestille nye ruller til hvis eller når dette trengs, og dette er "originalen".
Monster Mill, som er utviklet av en tidligere selger hos C&A, hadde kanskje vært et bedre valg en annen dag hvor man f.eks. kunne fått tak i en "fabrikkutsalg" type.

oeng skrev:
Mitt valg har vært en C&A, den er det lett å bestille nye ruller til hvis eller når dette trengs, og dette er "originalen".
Monster Mill, som er utviklet av en tidligere selger hos C&A, hadde kanskje vært et bedre valg en annen dag hvor man f.eks. kunne fått tak i en "fabrikkutsalg" type.

Nå er jeg ikke skråsikker, men jeg mener at å huske at det var utvilkeren (og selgeren) av Crankandstein som gikk fra merket, da produksjonspartneren begynte å handle for seg selv / på si. Derav nytt merke, forbedret møll og minst like god leverandør?

Uansett, samma det. Begge er knallbra! Jeg kjøpte Monstermill og angrer ikke på det, og det hadde jeg nok neppe gjort på en Crankandstein heller..

Den største forskjellen er vel at Monster mill bruker trinnløs justering av valsen på sin MM3 mølle mens C&S bruker en "detent knob" som du da klikker valsen frem og tilbake på 9 forskjellige innstillinger for å bestemme graden på knusing. Jeg har en 328D fra C&S har fra før hatt en Barley Crusher, og en C&S 3D(som 320d, men mindre diameter på valsen). Jeg syns den trinnløse justeringen til barley crusher var opphav til rot da jeg ikke viste hvor stort mellomrommet var på valsen. Det å kunne stille inn valsen ved å klikke på en ferdig innstilt knott syns jeg var viktig når jeg kjøpte. Nå selger begge base og hopper, men her syns jeg klart Monster mill sin ser bedre ut om det betyr noe.

Jeg har monster mill mm3 2.0 og veldig godt fornøyd. kjører den med en billig 850W drill fra biltema. For vårt bruk er den mer enn bra nok. kjører igjennom 25 kg malt på ca 2-3 minutter. Kom på ca 2300 inkl moms og tull.
Bruker en bladmåler og maler stort sett på 0,75mm. Veldig fint kvernet med skallet bra inntakt. Jeg konditionerer maltet før jeg maler og det fungerer supert. les mer om det her: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning

Jeg har en mm3 med rustfrie valser, og er veldig fornøyd. Jeg har fått høyt og jevnt utbytte siden jeg fikk møllen. Det hele kom vel på rundt 2500,- mener jeg å huske.

(Jeg har klart å rote vekk de to vingemutrene som holder innstillingsknottene på plass. Hvis noen skal bestille mølle fra Monster Mill, hadde jeg blitt evig takknemlig om vedkommende bestilte et par av dem i tillegg til meg)

Ser MM har tre forskjellige valser å velge mellom, standard, hardened og stainless, Slites disse valsene så mye at man bør velge noe annet enn standard?

Altså, Hvor mye stål er det vi får i øllen egentlig?

Tror du må male mange 10 lalls tonn før standard valsene er slitt ned. Veldig hardt stål i de.

Ølvind skrev:
Jeg har en mm3 med rustfrie valser, og er veldig fornøyd. Jeg har fått høyt og jevnt utbytte siden jeg fikk møllen. Det hele kom vel på rundt 2500,- mener jeg å huske.

(Jeg har klart å rote vekk de to vingemutrene som holder innstillingsknottene på plass. Hvis noen skal bestille mølle fra Monster Mill, hadde jeg blitt evig takknemlig om vedkommende bestilte et par av dem i tillegg til meg)

Jeg heller kanskje litt til mm3 eller mm3-2.0... Hvis jeg bestiller en mølle derifra skal jeg selvfølgelig bestille de vingemutrene til deg. Sender deg en PM angående det.

Tanken var å monteren kverna til et permanent oppsett slik at jeg kan montere en elektromotor med reimdrift til kverna, og deretter kunne regulere turtallet på motoren.

2500,- (omtrentlig) for en MM3-2.0 er aldeles ikke avskrekkende... Både C&S og MM- kvernene ser jo veldig bra ut.

Jeg har en Monstermill MM3.

Jeg maler 45kilo malt på 10-15  minutter.  Jeg monterer en drill på slik at jeg slipper å sveive.

Jeg kjøpte direkte ifra Monstermill.

Har ein MonsterMill MM3-2.0,kjøpte og med trakt.
Er veldig fornøgd med den,brukar ein bladsøkar til og justere valsene.

Har selv en MM3 som jeg er veldig fornøyd med :skitbra: Kjøpte også med base og hopper. Mølla ser bra ut og fungerer svært effektivt. Kan ikke se at jeg skal klare å slite ut den med det første. Og det fungerer fint med bladmåler hvis en absolutt skal endre innstilling. Møllene er vel nok så identiske, så det blir vel til syvende og sist et spørsmål om smak. Du kan ikke tabbe deg ut med noen av dem tror jeg :biersmile:

Ser slike møller leveres med 2 eller 3 valser, og 1.5" og 2" diameter på valsene

Hva er fordelen med 3 valser over 2? og 2" istedet for 1.5" diameter?

Dere som har Monstermill, er det skruer i blokka under?

Ser på bilder at det er skruer på toppen, for å montere hopper til maltet,men er det skruer under, slik at jeg kan skru den fast på en plate?, slik som Barley Crusher er?

Tilbake
Topp