Modning av øl på boks

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Vil en øl som er fersk og litt røff i kantene videreutvikle seg etter boksing, eller bør den være der du vil være før du bokser? En boks er jo som et minifat så jeg innbiller meg at så lenge kullsyrenivået er ok så bør det være innafor (minus oksidasjonsfaren ved boksing). Beklager taggen @Holmentoppen men du er desverre den mest profilerte ringreven rundt emnet ;)

Vil en øl som er fersk og litt røff i kantene videreutvikle seg etter boksing, eller bør den være der du vil være før du bokser? En boks er jo som et minifat så jeg innbiller meg at så lenge kullsyrenivået er ok så bør det være innafor (minus oksidasjonsfaren ved boksing). Beklager taggen @Holmentoppen men du er desverre den mest profilerte ringreven rundt emnet ;)
Ja, man kan fint modne øl på boks. Det blir som på fat, bare med enda mindre (nada) oksygeninnsig. Men merker at jeg sliter med tanken på imperial stout og quadrupel på boks. Føles litt feil...

Eg har kjøpt boksemaskin, og har prøvd å finne ut av kva prosessen skal vera for modning/lagring av øl. Ideelt sett vil eg bokse direkte frå gjæringskar, ferdig karbonert. For veldig mange øltyper ser eg ikkje problemer med dette, men eg har ikkje klart å finne nokon som kan bekrefte at dette er OK for øl som skal modnes lenge.

Er det nokon som har erfaring eller skriftlige kilder som handler om dette? Eg finn mykje som handler om bulk vs flaske, men då er premisset stort sett naturlig karbonering og gjær i flaska.

Premisset er ufiltrert øl som har gjennomgått cold crash, direkte frå gjæringskar til boks. Alternativet er overføring til fat, med modning på fat i anbefalt tid før det blir tappa på boks.

Eg har kjøpt boksemaskin, og har prøvd å finne ut av kva prosessen skal vera for modning/lagring av øl. Ideelt sett vil eg bokse direkte frå gjæringskar, ferdig karbonert. For veldig mange øltyper ser eg ikkje problemer med dette, men eg har ikkje klart å finne nokon som kan bekrefte at dette er OK for øl som skal modnes lenge.

Er det nokon som har erfaring eller skriftlige kilder som handler om dette? Eg finn mykje som handler om bulk vs flaske, men då er premisset stort sett naturlig karbonering og gjær i flaska.

Premisset er ufiltrert øl som har gjennomgått cold crash, direkte frå gjæringskar til boks. Alternativet er overføring til fat, med modning på fat i anbefalt tid før det blir tappa på boks.
Bokset bokkøl ferdig karbonert fra fermzilla allroundern i 0,33 bokser i oktober/november i fjor, de er fortsatt minst like gode. Følger praksis med å karbonere på gjæringstank, og fate/bokse direkte. Hvor lang holdbarhet kommer nok mest an på mikrobiologisk kvalitet på brygg og bryggerns praksis. Så å gi noe definitivt svar tenker jeg er vanskelig, men er du pirkete ar du de beste forutsetninger for lang holdbarhet :)

Eg er ikkje bekymra for holdbarhet, men er usikker på om ønska smaksutvikling vil skje. For eksempel imperial stout, quadruppel, barleywine og andre øltyper som typisk skal lagres og modnes i mange måneder før dei smaker riktig.

I følge Evan Lewis, bryggerimester hos Ægir, anbefaler ikke deres boks-produsent at øl lagres på boks i mer enn 1 år. Aluminiumsbokser er belagt med et plastlag som de ikke garanterer holder ut over det. Det har kanskje ikke noe å si, men personlig har jeg valgt å følge det, og tapper all lagringsøl på glassflasker. Øl jeg antar vil forsvinne før et år har gått, putter jeg på boks.

I følge Evan Lewis, bryggerimester hos Ægir, anbefaler ikke deres boks-produsent at øl lagres på boks i mer enn 1 år. Aluminiumsbokser er belagt med et plastlag som de ikke garanterer holder ut over det. Det har kanskje ikke noe å si, men personlig har jeg valgt å følge det, og tapper all lagringsøl på glassflasker. Øl jeg antar vil forsvinne før et år har gått, putter jeg på boks.
Jeg har smakt en del boksøl som har vært såpass j...... at det der høres ut som en god forklaring.

Ser ingen grunn til ikke å putte alt øl på flasker;).

Jeg har tatt sjansen på å oppbevare lagringsøl på bokser, og så langt har det gått bra. For en kommersiell aktør med ”erstatningsansvar” er det selvsagt mer risikabelt å gå utover produsentens garanti.

Jeg har brygget en Porter og denne er karbonert på fat, dette ølet trenger lang modningstid og da kommer spm. Kan jeg allerede etter en uke bokse dette ølet eller ville dere ventet litt med boksinga?

Takk for svar, holdbarheten er jeg ikke så bekymret for, men ser at jeg formulerte meg klønete. Det jeg egentlig lurte på er og ølets utvikling/modning vil skje uavhengig av lagringsmedium. Er det klare fordeler eller bakdeler som jeg bør hensynta før jeg fyrer opp Beergun’en?

Jeg har brygget en Porter og denne er karbonert på fat, dette ølet trenger lang modningstid og da kommer spm. Kan jeg allerede etter en uke bokse dette ølet eller ville dere ventet litt med boksinga?
Jeg ville ha boksa den direkte.

Jeg bruker ikke fat, så jeg har ingen erfaringer med dette. Men all overføring innebærer tilføring av oksygen, uansett hvor forsiktig du er. Det spiller ikke så stor rolle så lenge det er aktiv gjær til stede, for gjæren vil ta seg av moderate mengder oksygen. Så om du tenker å lagre på flaske eller boks, bør du ikke gå veien om fat - trur jeg.

Nå har du gått veien om fat, men det er kanskje stadig aktiv gjær der. Det er i alle fall ingen grunn til å vente - uansett.

Jeg regner med at du karbonerer på fat med tilført co2 og at det er derfor du har den på fat? I så fall ville jeg latt den modne på fatet.

Jeg vet ikke hvor lenge du vil modne, men la oss si et år og at du drikker den opp på et halvt år. Det blir, som Finn skriver, altid oksygen ved overføring. Jo kortere tid oksygenet får ødelegge ølet, jo bedre for deg. Vent med siste oksygentilførsel, altså når du fyller på boks, til du skal drikke ølet.

Finns metode er ut fra at du karbonerer med gjæring ikke tilført CO2. Og da er jeg enig med ham. Dropp fatet og få det på.boks eller flaske rett fra gjæringskaret/omstikkingskaret.

Tilbake
Topp