Min første lager øl...litt hjelp takk :)

Hei.

Brygget en min første lager øl 29/10 den hadde en OG på 1060. Den har siden stått til gjæring på 9 grader i kjøleskap med STC 1000. Gjæren som er brukt er WLP830 (3 rør). Tok en prøve i dag 14/11 og målte den til 1020. I følge oppskriften skal jeg ned til 1014. Skal jeg heve temperaturen i noen dager eller bør jeg vente lengere ? Tips til hvor høy temp jeg skal eventuelt skal kjøre ?

Ølet smaker greit, men har en litt spesiell lukt som jeg sliter med å beskrive. I tillegg så skummer det litt på toppen av måleglasset, og det kommer små bobler fra bunn og opp. Er dette vanlig ?

Frykten er at det kan ha kommet en dråpe fett i speidelen under kok. Har montert ei vifte som jeg har rengjort nøye med kaustisk soda, men er likevel redd det skal ha kommet en dråpe :/

Vedlegg

• 20131114_200044.jpg
    20131114_200044.jpg
    911,6 KB · Sett: 549
  • 20131031_233527.jpg
    20131031_233527.jpg
    953,3 KB · Sett: 550
Huska du å korrigere for temperatur, eller varme opp prøven til ca 20°C?
Regner med det :)

Dyktig tøft med tralle til speidelen i allefall!

Slet litt med utgjæring på mine første lager. Tikket inn på rundt på FG 10.20. Tilstrekkelig med gjær og nok oksygen ved pitching av gjær (risting var ikke nok) løste det meste. Bruker oksygenpumpe kjøpt hos petitagentur. Nå får jeg inn FG som ønsket 10.10 - 10.12. Lagerøl smaker/lukter som regel rart før lagring. Ville sett det an etter 3-4 ukers lagring på 4 grader. Mine lagere får stå tre uker til gjæring

Bør vel la den stå litt til da. Brukte oksygen fra Jula og gjærnæring til brygget. Kanskje skaffe meg litt mer gjær å tilsette hvis status er den samme om en uke eller to.

Takk for innspill.  Tar gjerne mot flere tips.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Espfark skrev:
Bør vel la den stå litt til da. Brukte oksygen fra Jula og gjærnæring til brygget. Kanskje skaffe meg litt mer gjær å tilsette hvis status er den samme om en uke eller to.

Takk for innspill.  Tar gjerne mot flere tips.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Med lager øl er det masse tolmod og venting for og få ett godt øl.  :)

Tilbake
Topp