F
Frode Larsen
Sammenhengen mellom sink og svovelforbindelser (og estere samt fusel) er svært kompleks biokjemi, vet ikke om jeg ønsker å belaste denne tråden med sitater og referanser på dette fra fagbøker.Fin lenke. Nå er det ikke banan jeg vil ha mer av i weissbieren, men nellik, men det er interessant likevel.
Hva med sammenheng mellom sink og ymse svovelforbindelser? Fant denne, som gir rimelig grundig info om svovelforbindelser i øl, men det står ikke noe om sink der.
Er det en rimelig oppsummering av det som er kommet fram i tråden her så langt å si at lav temperatur er den viktigste faktoren for produksjon av svovel? Og at den beste medisinen er å sette opp temperaturen i tide?
En oppsummering av denne tråden slik jeg ser det er mitt svar i #17, beste medisinen er å sørge for en sunn fermentering.
Følg etablert beste praksis så bør du være i mål. Å sitte igjen med større detekterbare mengder H2S etter fermentering tilsier at noe har gått galt.
Det er en del i hjemmebrygger miljøet som synes det er morsomt og festlig å avvike fra etablert praksis/brygge litteratur basert på broscience og ikke faglitteratur, fordi det blir godt øl likevel. Fint det hvis det funker, noe det beviselig gjør i mange tilfeller.
Jeg ser på det å følge etablert best praksis som en forsikring mot å havne i trøbbel slik som vi diskuterer nå, selv om å avvike fra denne gjerne går bra i mange tilfeller, f.eks de tidligere xx bryggene.
Og så bør enta til seg ny informasjon og tilpasse praksis etter denne dersom det dukker opp nye momenter, etter hvert som råvarer og teknologi gjør framskritt.
Det har jeg vanskelig for å se gjelder behovet for sink i vørteren, men f.eks nye Wyeast smack pack gjærpakkene har gjærnæring med sink i seg fra leverandør og kanskje andre produsenter har begynt med noe tilsvarende.
Det vil jo redusere behovet for ekstra sink, men siden data om hva de tilsetter ikke er alment tilgjengelig så er det vanskelig å gjøre seg opp en mening.
Hjemmebryggere over hele verden har tilsatt gjærnæring i både gjærstarter og gjærkar i mange titalls år og fortsetter fremdeles med det (Vet at du har sluttet @Finn Berger ), men tror neppe du har hatt problemer med fusel eller usmaker pga. sink overdosering. Ser du sier at du regelmessig har svovelutvikling i gjæringskaret i et av innleggene over ;-)
Palmer mener i siste utgave at sink i gjæringskaret sannsynligvis er unødvendig pga. faren for å tilsette for mye, uten å konkretisere hva som har forandret seg den siste tiden som tilsier endret praksis.
Kanskje han sikter til at f.eks Wyeast har begynt å tilsette gjærnæring med sink i den flytende gjærpakken sin, men der spekulerer jeg bare.
Hva når du høster selv eller får gjæren fra andre kilder, som sagt mange variabler som det ikke er kontroll på for den jamne hjemmebrygger.
Avslutter denne (nok en gang) alt for lange posten med
Bruk den praksisen som gir deg konsistent godt øl i ditt miljø med din prosess.
Edit: Lagt inn referanse angående sink og hydrogensulfid, lignende og mer utdypende finner du i fagbøker for profesjonelle bryggere
Edit2: Hørte på podcasten som Finn nevnte, og fikk bekreftet at min oppfatning av Palmer’s anbefaling er riktig. Sannsynligvis unødvendig å tilsette ekstra sink dersom du ikke opplever problemer, men å tilsette anbefalt dose fra gjærnærings produsentene kan være lurt og anbefales dersom du opplever gjærings problem.Men ikke overdriv er meldingen.
Det interessante avsnittet er ved tidspunktet 38:20 og utover
https://podtail.com/podcast/overgjaeret-s-podcast/
Sist redigert av en moderator: