Kjøletåke - chill haze

Har litt utålmodig tatt en smak på min IPA som nå har ettergjæret på flaske i 6 dager. Det smakte MEGET lovende allerede, ja rett og slett bra. Litt lite karbonering - men håper det tar seg litt opp om en ukes tid.

Men, lurer på dette med kjøletåke. Ølet er så vidt jeg kan se svært klart ved romtemperatur. Den flasken jeg satte til kjøling, ble imidlertid ganske uklar. Jeg regner med dette er kjøletåke.

Har søkt litt rundt på nettet om emnet, men infoen er mildt sagt forvirrende. Noe av det skyldes nok at folk ikke helt skønner forskjellen mellom kjøletåke og andre årsaker til uklart øl. Så rådene er deretter.

Tre faktorer går likevel igjen.

1) "Riktig" mesking. Hva legger de i dette når man snakker om utvikling av kjøletåke? Jeg gjorde ingen iod-test, vil ufullstendig konvertering bidra til kjøletåke (Jeg mesket 5 kg MO og 300g crystal i 60 min på 67-68 grader)?
2) Kraftig nok koking. Dette kan jeg gjøre lite med da jeg allerede bruker komfyren for det den er verdt.
3) Rask nok nedkjøling av vører. Hvor raskt er raskt nok? (Min tok ca 25 min fra 100 til 20 grader. Vi snakker om 20L)

Andre faktorer og eller løsninger som bør nevnes?
Vil kjøletåken kunne felle ut vel kald lagring over noen dager?

Og:
Hvor uglesett er kjøletåke, feks i konkurranser?
Er det kun et kosmetisk problem, eller er det andre problemer relatert til det?

kjøletåke er kun kosmetisk, og betyr ikke all verden i konkuranser heller etter det jeg har lest.
men etter 6 dager er det vel tidlig å si at du har kjøletåke,,,,,!
avvent situasjonen 2-3 uker til så skal du se "klar" forbedring... :)

Edit...
grunnen til uklar øl på den som stod til kjøling, er at uklarhetene som du ikke ser så godt i temperert øl klumper seg sammen, og rekker ikke bunnfelle enda.
Dette kommer seg selfølgelig....

magne1972 skrev:
kjøletåke er kun kosmetisk, og betyr ikke all verden i konkuranser heller etter det jeg har lest.
men etter 6 dager er det vel tidlig å si at du har kjøletåke,,,,,!
avvent situasjonen 2-3 uker til så skal du se "klar" forbedring... :)

Takk, ja vi får se. Men jeg tenkte at all den tid flasken var HELT klare før den gikk inn i kjøleskapet, og tåkete noen timer siden, så måtte det være snakk om kjøletåke. Tar jeg feil der?

Det kan nok godt være kjøletåke, ja. Det vil i alle fall til dels forsvinne over tid, hvis du lagrer ølet kalt en god stund. Ølet ditt var en ipa, og humlerike øl har en tendens til å bli naturlig uklare som en følge av stoffer i humlen, så dette kan også spille inn. Uklarheten har uansett lite å si for smaken. Men var ølet ferdig karbonert etter bare seks dager?

Gahr skrev:
Det kan nok godt være kjøletåke, ja. Det vil i alle fall til dels forsvinne over tid, hvis du lagrer ølet kalt en god stund. Ølet ditt var en IPA, og humlerike øl har en tendens til å bli naturlig uklare som en følge av stoffer i humlen, så dette kan også spille inn. Uklarheten har uansett lite å si for smaken. Men var ølet ferdig karbonert etter bare seks dager?

Nei, som sagt så var den litt daff fremdeles så jeg håper og tror det er litt mer futt å hente - blir nok litt utålmodig siden det er førte brygg og ofret en flaske for nysgjerrigheten sin del. Men det var likevel overraskende drikkende. Drakk en Brew Dog Alpha Dog rett etterpå, og det var pissvann i forhold :)

Vil uklarhet som følge av humlestoffer øke med kjøling? Som sagt så var flasken tilnærmet klar før den gikk i kjøleskapet.

Grunnen til at kjøletåke (ofte) kun er synlig i kaldt øl er fordi det er proteiner og sikkert mye annet som felles ut av løsningen (altså ølet) når det blir kaldt. Dette er i prinsippet det samme som skjer når det regner :)

Jeg hadde engang en Pale Ale som var særdeles uklar når den ble kjølt ned og dermed ble den nesten glemt i kjøleskapet men etter ca 6 mnd lagring var den helt klar.  Min erfaring er at om man klarer å lagre ølet ei god stund så blir det klart, men man må jo brrygge litt mer da.

Jeg har stort sett kjøletåke i alle ølene mine, uten at jeg har klart å finne ut hva det kommer av. De to midlene jeg har funnet som hjelper, utenom veldig lang kaldlagring, er:
- Isinglass og lagring kjølig i en til to uker
- White Labs Clarity Ferm

gustavf skrev:
Jeg har stort sett kjøletåke i alle ølene mine, uten at jeg har klart å finne ut hva det kommer av. De to midlene jeg har funnet som hjelper, utenom veldig lang kaldlagring, er:
- Isinglass og lagring kjølig i en til to uker
- White Labs Clarity Ferm

Hvor lang kjøletid har du ?
Hvor uklart blir det med kjøletåke ?

Jeg har aldri hatt uklarheter som har forsvunnen ved oppvarming så da har jeg vel aldri hatt kjøletåke, drøy påstand kanskje men har ølet vert uklart (villgjær) så har det forblitt uklart.

Takk for alle innspill. Burde kanskje ikke henge meg så mye opp i dette med kjøletåke, i alle fall før jeg ser hva som skjer etter et par ukers kaldlagring. Men er dessverre en perfeksjonist, så det blir raskt til at jeg fokuserer på detaljer. Det viktigste er uansett at ølet smaker godt! Men så er det selvsagt fint om det også smaker godt etter en del måneder - noe som i alle fall Palmer sier kan være et problem dersom man har kjøletåke.

For å være spesifik i forhold til to mulige forbedringer i prosessen:

Koking: Vil lengre koking (feks 90 min) veie opp for suboptimal kokeintensitet i feks 60 min?
Kjøling: Hvor "raskt" er "rask" kjøling?

Om du koker i 60 minutter, og ikke har god nok intensitet, har du nok definitivt noe å hente på kokingen, ja. Du bør klare å kjøle ned ølet på 30 min., i alle fall, men like viktig kan det være å kjøle det lavt nok også. Jo lavere tempertur, jo med kaldtrub får du.

Gahr skrev:
Om du koker i 60 minutter, og ikke har god nok intensitet, har du nok definitivt noe å hente på kokingen, ja. Du bør klare å kjøle ned ølet på 30 min., i alle fall, men like viktig kan det være å kjøle det lavt nok også. Jo lavere tempertur, jo med kaldtrub får du.

OK. Da skal jeg forsøke å koke lengre neste gang, da jeg er usikker på om platen min koker kraftig nok. Får nok avdamping, men det er vel ikke alt.

Kjølte på ca 20 min sist, ned til 20 grader. Er det ikke problematisk å kjøle lengre ned enn dette? Tenker på tilsetting av gjær.

Det bør stort sett ikke være noe problem. Jeg kjølet ofte til ca. 16 C (for ale) og til 7-8 C for lager. Gjærstarteren har som regel stått i kjøleskap fo å bunnfelle før dette, så for den blir det jo et steg opp i temperatur uansett.

Tilbake
Topp