Nei, du kan ha hvetemalt, men stort sett så har du det ikke. Jeg tror det mest klassiske er å rett og slett bruke 100% pilsnermalt. Litt vienna er ganske vanlig. Jeg har landet på 5-6% av det i oppskriften min.
OK, noen har lurt meg
Nei, du kan ha hvetemalt, men stort sett så har du det ikke. Jeg tror det mest klassiske er å rett og slett bruke 100% pilsnermalt. Litt vienna er ganske vanlig. Jeg har landet på 5-6% av det i oppskriften min.
OK, noen har lurt meg
Denne blir i alle fall tappet i morgen tidlig, FG på 1006, startet på 1058..
Stått drøye to uker i kjøleskap nå, klarte ikke å holde meg unna lengre for en prøvesmaking. Ville nesten tatt den for en pils, kaldkjelleren gjør i alle fall nytta si mtp å kunne brygge pils og kölsch. Jeg er ingen ekspert på "ølsmake-uttrykk" men skulle jeg sagt noe ville jeg i alle fall følt at "crisp" var godt innenfor!
finurlig denne kölsch gjæra, satte en på gjæring på onsdag (18) med OG 1044 og en temperatur på 14 grader og ca. 10-12 grader i gjæringsrommet, naturen ville det slik og jeg kunne ikke gjøre noe med det. Nå (26-27) etter 8 dager er tempen bare 7 grader i rommet og OG er 1022, god utgjæring på lav (men ukjendt temp) men setter romtemp opp til 18 grader i noen dager.
Er forøvrig ganske ukjendt med WLP029 kölsch gjæra.
bor 5 mil unna gjærkaret så ser ikke noe, har heller ikke gjærlås med vann i, får bruke Nexa systemet denne gang for å slåp av varmen uti uka
Så Dizzmo på ytube brygget en Kølsch i dag, han brukte kun Hallertauer, 53 g 60 min , samme på 12 g i 10 min, 15 g i 5 min og 20 g ved flame out, og 2 pk wlp 029.. går for denne i morgen ...4.2 kg pilsner malt og 0.5 kg Hvete malt
Særboerskap er jo en moderne samlivsform - men jeg visste ikke at den hadde trengt inn i forholdet mellom brygger og brygg, også. Må være litt av en følelsesmessig påkjenning, det der. Det hadde vært hardt å ikke kunne gå ned i kjeller'n og se til det stakkars kuldskjære ølet mitt.
Jeg har nå nilest denne fine tråden og begynner å tegne meg et godt bilde for både oppskrift og prossess for min første kölsch.
Men noe jeg ikke kan se noen har nevnt er vannjusteringer. Kun en dæsj syre for pH-justering om det trengs?
Satte en kølsch for et par dager siden.
14kg Pilsnermalt
1 kg Vienna
1 kg hvete
Magnum 50g 60 min
Mitttelfruh 80g 15 min
65*C i 90 min
IBU ca 28
OG 1.048
75l til gjæring.
En dunk med WLP029, to dunker med US-05. Dessverre kun en pakke WLP029 uten starter. Godt oksygenert, håper på brukbart øl.
Gjærer på 16*C.
#Finn Berger, har du funnet ut hvor lavt på temperatur man kan presse WLP029 og fortsatt få stabilt god utgjæring?
Noen som har prøvd kølschmalt fra Weyermann?