IBU ved "flame out" og Steep/whirlpooling

Jan Standal

Norbrygg-medlem
Jeg skal lage en APA hvor mesteparten av IBU (38) kommer fra Whirlpooling som i Voss Oregonian.
Jeg har ikke muligheter for whirlpooling men tenkte å kjøle ned til 80 grader og så tilsette humle (100g Citra) i humlepose og la det trekke i 15 min før videre nedkjøling.

1.Vil dette kunne gi samme IBU som i whirlpool?

2. Er "flame out" det samme som Steep/whirlpooling? BeerSmith 2 bruker betegnelsen Steep/whirlpooling.

3. Har trodd at jo senere tilsetting av humle, jo mindre IBU - får man. Hvordan forklare at det bli så mye bitterhet fra Steep ved 80 grader når bitterheten vanligvis kommer fra tidlig tilsetting i kok?

Sist redigert:
I følge min opplysninger og også Beersmith så gir ikke humle tilsatt ved steep/ whirlpool noen IBU.
"Flame out", betyr at humlen tilsettes ved kokeslutt, altså ved 100 grader. Ved steep/ whirlpooling så kan humlen tilsettes ved kokeslutt, eller noe senere ved lavere temperatur som f.eks 80 grd.C.

Det spørs på ved hvilken temperatur humlen blir liggende i.

Parameterne i BS kan manipuleres, man kan få den til å vise 0 IBU, eller mange IBU ved samme slags humletilsetning, Og så har man et parameter med "hop carry over" eller hva det heter, altså om humle tilsatt i kok/1min fortsatt skal tilføre bitterhet etter kok.
Så hvis man stoler blindt på BS uten å tilpasse parameterne til sitt eget oppsett og teknikk så er det ikke sikkert det blir inntertier.

Legger ved et utdrag fra
brewersfriendname.png

Support for Hop Stands - select Whirlpool or Hopback in the Hop Use drop down.
A hop stand is a technique where hops are exposed to the wort after the boil but before fermentation.
  • In a Whirlpool hop stand, the whirlpool is started after the boil and extra hops are added.
  • With a hopback the wort is pumped or drained through a container holding the extra hops on the way to the fermentor.
Hop stands avoid vaporizing the essential oils and are said to result in smoother bitterness and flavor. The temperature and time of the exposure greatly impacts the utilization (for the purposes of IBU calculations). Given the wide variation in process and equipment out there, the utilization factor is left up to the brewer. A value of 10% is generally accepted, but could vary based on process. The hotter the temperature and the more time, the higher the utilization.

When selecting Whirlpool or Hopback as the hop use, two new fields will appear.
  • The utilization of the hops (normally 10%, but could be zero if done at lower temperatures or for a short time).
  • The temperature at which the hop stand is performed at.
For more information on hop stands see https://byo.com/article/hop-stands/

Mange takk for svar.
Jeg forstår fremdeles ikke hvordan man kan få høy IBU i Whirlpool eller Steep slik som i oppskriften til Voss Oregonian med 38 IBU.
Uavhengig hva BS sier.

Eg laga nettopp ein IPA der eg hadde samme problemstilling. Endte opp med å sette IBU til 0 i Beersmith på whirpool humla, men det var med 60grader. Beregna bitterheita til 60IBU med humle i kok på vanlig måte. Etter mine smaksløkar stemmer det ganske bra. Om eg ikkje endra noko parameter så var beregna ibu over 120, og so bitter er den i alle fall ikkje!

Takk for linkene Zycc. Etter som jeg forstår kan jeg tilsette 100g Citra ved kokeslutt og holde temperaturen opptil 100C i 15 min og få ut maks IBU. Grensen for å få ut bitterhet er 79C. Klippet fra linken:

Alpha acids will continue to isomerize after flameout until the temperature of the wort reaches about 175 °F (79 °C). Homebrewers trying to calculate a beer’s IBUs will need to guesstimate how much isomerization is occurring. The closer the wort is to 212 °F (100 °C) the higher the alpha acid isomerization rate.

Tiden for hvor lenge homlen ligger i vørteren har vel også innvirkning på IBU.: Welch gets about 25 IBUs from adding roughly 0.75 lbs./bbl (0.34 kg/bbl) of Mt. Hood hops at flameout then allowing a 30 minute whirlpool stage.

Jeg tenker 15min, men i artikkelen nevnes 30min whirlpool . Noen kommentar?

Jeg vil vel tro at å holde temperaturen på 100 grd.C i 15 minutter vil gi noenlunde det samme resultat som å ha i humlen de siste 15 minutter i kok.

Tilbake
Topp