Hvordan finner/bestemmer du oppskrifter

Er jo et hav av steder å finne oppskrifter om dagen, men hva er din rutine på dette? Har personlig oftest bare laget bokmerker av ting jeg har funnet interessant, men noen ganger trenger jeg feks en spesiell kategori og begynner søket.

Har selv brygget oppskrifter fra fb grupper, reddit, brewfather, youtube og vurderer nå en jeg fant på brewersfriend.

Av disse metodene synes jeg faktisk brewfather sin er minst vellykket pga ingen kommentarmulighet. Man ser upvotes og thats is. Lurer også litt på om noen i det heletatt bruker upvote funksjonen for virker som oppskriftene i brewfather hvis man sorterer på upvotes har stått bom stille siden jeg startet å brygge for 5 år siden.

Så, hvordan finner du frem til oppskrifter du ønsker å prøve?

Er jo et hav av steder å finne oppskrifter om dagen, men hva er din rutine på dette? Har personlig oftest bare laget bokmerker av ting jeg har funnet interessant, men noen ganger trenger jeg feks en spesiell kategori og begynner søket.

Har selv brygget oppskrifter fra fb grupper, reddit, brewfather, youtube og vurderer nå en jeg fant på brewersfriend.

Av disse metodene synes jeg faktisk brewfather sin er minst vellykket pga ingen kommentarmulighet. Man ser upvotes og thats is. Lurer også litt på om noen i det heletatt bruker upvote funksjonen for virker som oppskriftene i brewfather hvis man sorterer på upvotes har stått bom stille siden jeg startet å brygge for 5 år siden.

Så, hvordan finner du frem til oppskrifter du ønsker å prøve?
Du må ta utgangspunktet i en ide om et øl - og den kan ha mange former - og lage et søk på grunnlag av det. Å ha med øltype er vel nokså sjølsagt.

Med mindre du har erfaring nok til å vurdere oppskrifter, ville jeg vel prøvd å finne oppskrifter i artikler som diskuterer/forteller hvordan oppskrifta er komponert for å gi ølet et bestemt preg.

Skal du plukke i blinde, er kanskje vinneroppskrifter fra ølkonkurranser verdt å velge blant? Og så finnes det bryggerier som legger ut oppskrifter, f.eks. Nøgne Ø, 7 Fjell og Ægir. Mange av oppskriftene til Kinn er også kjente. Søker du på et komersiellt øl du liker, kan det hende du finner ei oppskrift. En del ølsett har åpne oppskrifter.

Men uansett; det er ikke noe som kan erstatte egen kunnskap om hvordan ulike ingredienser fungerer. Det viktigste er vel å lære seg å kjenne de ulike malttypene.

Og så finnes det bøker. Jeg vil særlig anbefale Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff. Den dekker de aller fleste ølstilene, og gir mye god kunnskap. Og oppskriftene der kan du trygt bruke; de er alle gode. Det er ei bok som er en kilde både til godt øl og til kunnskap.

Jeg har laget mang en oppskrift selv. Har også "komponert" en hel del øltyper som jeg selv mener er ganske unike... India Pale Weizen anyone?
Ellers så bruker jeg vanligvis å sette meg delvis inn i hvordan en moderne variant av en ølstil ser ut.
Jeg tar gjerne utgangspunkt i mange forskjellige kilder. Som for eksempel da jeg skulle lage min egen "hus-cerveza" tok jeg meg en titt på mange oppskrifter og så litt på hvilken prosentandel forskjellige kornsorter som ble brukt. Utifra de oppskriftene jeg så, gikk jeg utifra 60/40 pilsmalt og flaket mais. Deretter setter jeg OG utifra omtrent hvilken alkoholprosent jeg ønsker. Siden jeg ville ha noe sessionable endte jeg opp på 4.1% som gav en OG på omtrent 1.041.
Jeg la også merke til at oppskriftene la seg på alt mellom 15 og 30 IBU, og brukte gjerne en nobel humle mot slutten. Utifra min egen smak og ønsket BU/GU ratio gikk jeg for omtrent 18 IBU. Humleekstrakt til bitring og 1,5g/L Perle ved 5 minutter bare for å ha litt humle i helt til slutt. Kun fordi jeg liker Perle godt.

Jeg laget også min egen oppskrift på saison som ble veldig bra. Saison er som mange vet, et korn/malt-drevet øl med en ganske tydelig gjærprofil. Hadde et navn i hodet "4 grain saison", altså med 4 korntyper. Så det ble utgangspunktet.
Pilsmalt, hvetemalt, rugmalt og speltmalt i ratioen 60/20/10/10 ble utgangspunktet, med OG på 1.050, humlet med bitterhumle til 18 IBU og 1,25g/L aromahumle til slutt (Hva enn du har funker. Jeg har brukt perle, mandarina bavaria og sorachi ace i forskjellige tilfeller).
Gjæres med belgisk diastaticus-gjær ned til 1.001 som gir omtrent 6.5-7% alkohol). Har slått an som bare juling hjemme hos meg i alle fall.

Har også brukt oppskrifter jeg har skamløst kopiert fra andre i brewfather (men tilpasset min batchstørrelse og utstyrsprofil), jeg har også brukt oppskrifter fra kommersielle bryggerier som f.eks fra denne videoen og fra brewdogrecipes.com
Har også brygget en del oppskrifter fra BYO (brew your own) bladet og oppskrifter jeg har plukket opp fra både reddit /r/homebrewing, samt amerikanske og norske hjemmebryggeforum.

Sist redigert:

Jeg har blitt skikkelig glad i brewfather, spesielt etter jeg har dukket dypere inn i alle forskjellige funksjoner og innstillinger, men her er jeg helt enig med deg. Generelt sett er det stort potensiale her - jeg skulle gjerne sett en mulighet til å "følge" venner og eventuelt profilerte hjemmebryggere og bryggerier, og navigere på den måten. Har flere bryggevenner jeg sparrer med mens jeg bygger oppskrifter, men da skjer alt i lenker til brewfatheroppskrifter.

For å bidra til tråden - støtter de andres svar her. Jeg kan legge til at jeg ofte saumfarer vinmonopolet/ølutsalg for eksempeløl, og kjører en smaksrunde for meg selv for å finne favorittene. Da har jeg et utgangspunkt for hvor jeg vil med oppskriften. Er jeg heldig finnes det også kloneoppskrifter på nettet slik at jeg kan prøve å forstå hva som utgjør forskjellene (gitt at det er oppskriften og ikke prosessen som utgjør forskjellene selvfølgelig). Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å forstå hva ingrediensene gjør for oppskriften i stedet for å kun kopiere. Om jeg ikke har en helt spesifikk øl eller smaksprofil jeg ønsker å oppnå, sammenligner jeg oppskriftenes typer malt og prosenter, bitterhetsforhold, humletyper og tilsetninger, og gjærvalg for å lage et generelt utgangspunkt.

Sist redigert:
Jeg har meg et føre noen ganger i året der jeg smaker på øl fra pol og butikk. Oftest misfornøyd, men noen ganger blir jeg positivt overrasket og får da lyst å brygge den ølstilen eller et øl som ligner. Ellers har jeg grodd meg litt fast et sted jeg liker meg, og det er klassiske ølstiler ispedd litt tradisjonsbrygging.

Skal jeg lage et øl fra scratch så sjekker jeg om BU/GU tabellen og tenker hva som ville kledd ølet av humleratio og tidlig eller sein tilsetning. Malttyper og gjærvalg om man ønsker en typeriktig karakter, ellers gjelder kunstnerisk frihet.

Smak og behag spiller en stor rolle. Brewfather er essensielt.

Kjenner meg igjen litt i beskrivelsen din også @Steinar Huneide ... Blitt usedvanlig mye lagerølbrygging etter jeg gikk fra 20 til 60-80 liters batcher.
20 liter lagerøl er liksom ikke så veldig mye. 80 liter derimot, gjør monn og varer i mange måneder selv når man er generøs med venner og bekjente.
I lista over batcher de siste åra er det både dunkel, tradisjonelt juleøl (lager), helles, pils, tmave pivo, mexikansk lager +++...

Antall batcher pr. år tror jeg også er med å spiller inn her ;)
Brygger muligens mye om gangen, men tror jeg ligger omtrent på snittet når det kommer til totalt antall liter brygget pr år ;)

Tilbake
Topp