Hvor mye spraymalt erstatter 1 kg flytende ekstrakt?

Hvordan er forholdet mellom tørr og flytende maltekstrakt? Opprskrifter er oftest gitt i flytende form, men jeg foretrekker spraymalt pga mindre kliss...

I flytende ekstrakt er det 25% vann. Det vil si at 1kg tørr ekstrakt, tilsvarer 1,25 kg flytende ekstrakt. Håper det hjelper?

For å gjøre matematikken lettere kan du dele kg flytende ekstrakt med 1,25. Eksempelet: 1kg flytende til tørr: 1/1,25=0,8

Bjornendre skrev:
I flytende ekstrakt er det 25% vann. Det vil si at 1kg tørr ekstrakt, tilsvarer 1,25 kg flytende ekstrakt. Håper det hjelper?

Øøh, hvis flytende ekstrakt er det 25% vann, er 1kg tørr ekstrakt, tilsvarerende 1,33 kg flytende ekstrakt, el. hva?

Da har vi kanskje fått orden på både prosentregning og ølbrygging:)

Bare et spørsmål: Hvis man tar bort 25 % vekt fra 1 kg flytende ekstrakt, så sitter man vel igjen med 0,75 kg og ikke 0,8?

Borgar skrev:

Bare et spørsmål: Hvis man tar bort 25 % vekt fra 1 kg flytende ekstrakt, så sitter man vel igjen med 0,75 kg og ikke 0,8?

Men om du legger 25% til 0,8 kg spraymalt får du?

Spørsmålet er om det er 25% vann i flytende malt eller om det er tilsatt 25% vann i flytende malt.
Ordlyden blir viktig her.

StoreMy skrev:
Borgar skrev:

Men om du legger 25% til 0,8 kg spraymalt får du?

Spørsmålet er om det er 25% vann i flytende malt eller om det er tilsatt 25% vann i flytende malt.
Ordlyden blir viktig her.

Har du 1 kilo med flytende maltekstrakt, vil den inneholde, som beskrevet litt lenger opp her, ca. 20% vann, ordlyd eller ei.

Trekker man 25% fra 1, sitter man igjen med 0,75, og legger man til 25% til 0,8, ja så sitter får man 1. Derimot, det var 20% vann det var snakk om.

Halve tråden opererer med 25 % og andre halvdel 20 %. Men takk folkens. Jeg tar utgangspunkt i 20 % og om det viser seg å smake høgg, så prøver jeg 25 % neste gang;-)

Ojojoj. Her har jeg bommet med
ordlyden min. Og ikke minst prosentregningen min!! 20% av flytende ekstrakt er vann! Det tilsvarer 25% tilsatt vann i forhold til tørr. Sorry forvirringen.
Men bruker du flytende som utgangspunkt, og deler på 1,25 vil du hvertfall få riktig mengde tørr. Gang med 1,25 hvis du vil gå andre veien, fra tørr til flytende.

(endelig var mitt yrke etterspurt... Og jeg bomma!!) *flaut*

Tilbake
Topp