COEvju
Norbrygg-medlem
Har lenge hatt lyst til å gjøre en humletest for å bli bedre kjent med de forskjellige humletypene, og har etterhvert landet på en fremgangsmåte som gjør at man kan få et stort antall humletyper på en batch, på en måte som er gjennomførbar. Utfordringen med humletest er at det er begrenset hvor mange batcher man kan splitte vørteren opp i før koking mht antall kjeler og komfyrer. Tørrhumling er et alternativ, men gir ikke fullt utbytte av testen. Dermed landet jeg på en metode der humlene kan kokes hver for seg over noen kvelder i forkant. Siden vi er flere som gjennomfører forsøket, kan oppgaven fordeles. Vurderte først å koke humlen i vann da jeg har hørt at det i teorien skal gå greit, men etter litt research landet jeg på at det ikke blir optimalt siden protein/gravity og pH påvirker prosessen/smaken. Svaret ble dermed å koke humle i vann med litt spraymalt for å etterlikne normale forhold.
I praksis blir dette 12 forskjellige Single Malt and Single Hop American pale ales på én 20l vørter. Forhåpentligvis gode øl, men hovedpoenget er humlen.
Fremgangsmåte
Forberedelser (Humle):
12 X Kok opp 0,3 dl vann med spraymalt med humle på 60 min, 15 min og 0 min = hjemmelaget humlekonsentrat (tipper volumet i alle fall vil halveres, eller...?)
Humlemengde justeres slik at alle lander på samme IBU, ca 30
Sett på sanitert glass X 12 forskjellige humler, lukkes, settes i kjøleskap.
Gjøres dagene i forkant. Ansvaret kan fordeles mellom flere.
Brygging:
Brygg 20 l batch med vørter 100 % basemalt, OG rundt 1.045
kjøl ned, tilsett gjær (safale US-05)
Splitt vørter: fordel på 12 stk 1,5 liters plastflasker
Tilsett forskjellig humlekonsentrat i hver av flaskene
Sett på gjærlås med propp tilpasset flaskeåpning, og vent...
Flasking
Kjøl ned/cold crash
Hell direkte over på flasker via trakt: 3 x 330 ml flasker bør gå greit uten å få med alt for mye bunnslam
Tilsett sukkerbit, kork og merke på hver flaske
Vent
Smakstest!
Kommentarer?
Er det gode grunner til IKKE å gjøre det på denne måten, eller justere fremgangsmåten (har jeg oversett noe helt elementert)?
Noen som har gjennomført humletest på liknende måte før?
Tåler vørter m humle (humlekonsentrat) å stå uten gjær (kjølig) uten å bli infisert?
Gir det logikk å kjøre lik mengde IBU framfor lik mengde humle i hver flaske?
Burde pH justeres? Har hørt at 100% basemalt gir noe høyere pH enn det som er ideelt.
I praksis blir dette 12 forskjellige Single Malt and Single Hop American pale ales på én 20l vørter. Forhåpentligvis gode øl, men hovedpoenget er humlen.
Fremgangsmåte
Forberedelser (Humle):
12 X Kok opp 0,3 dl vann med spraymalt med humle på 60 min, 15 min og 0 min = hjemmelaget humlekonsentrat (tipper volumet i alle fall vil halveres, eller...?)
Humlemengde justeres slik at alle lander på samme IBU, ca 30
Sett på sanitert glass X 12 forskjellige humler, lukkes, settes i kjøleskap.
Gjøres dagene i forkant. Ansvaret kan fordeles mellom flere.
Brygging:
Brygg 20 l batch med vørter 100 % basemalt, OG rundt 1.045
kjøl ned, tilsett gjær (safale US-05)
Splitt vørter: fordel på 12 stk 1,5 liters plastflasker
Tilsett forskjellig humlekonsentrat i hver av flaskene
Sett på gjærlås med propp tilpasset flaskeåpning, og vent...
Flasking
Kjøl ned/cold crash
Hell direkte over på flasker via trakt: 3 x 330 ml flasker bør gå greit uten å få med alt for mye bunnslam
Tilsett sukkerbit, kork og merke på hver flaske
Vent
Smakstest!
Kommentarer?
Er det gode grunner til IKKE å gjøre det på denne måten, eller justere fremgangsmåten (har jeg oversett noe helt elementert)?
Noen som har gjennomført humletest på liknende måte før?
Tåler vørter m humle (humlekonsentrat) å stå uten gjær (kjølig) uten å bli infisert?
Gir det logikk å kjøre lik mengde IBU framfor lik mengde humle i hver flaske?
Burde pH justeres? Har hørt at 100% basemalt gir noe høyere pH enn det som er ideelt.
Sist redigert: