For lenge på gjærkaka?

Jeg har bare ett brygg bak meg, en belgisk wit som stod 17 dager før jeg flaska den. Jeg har slitt med å få god karbonering på den, lite skum men ikke flat på smak. Faktisk veldig bra smak, blei det!

Nå har jeg to dunker stående å gjære; Christmas alr Gahr ed. og Obama honey ale. Disse blei brygga sånn at de skal være klare for flasking til jeg kommer hjem fra kurs.
Problemet er at jeg ikke kommer hjem før den 18. dagen viser det seg.
Kan det være at gjæren da er sulta ihjel av mangel på sukker, og at det ikke vil være noe igjen til å danne kullsyre i ølen?
Skal jeg prøve å tilsette litt gjær sammen med sukkeret før flasking?
Eller vil det være nok gjær igjen til å gjøre jobben

Hvordan temperatur har du på karboneringen? 17 dager er ingen problem, heller ikke 18, neppe 21 heller, eller 28. Kommer selvfølgelig litt an på gjærtype da noen flokkulerer som bare eff, men som regel ingen problem med 17 dager nei.

Det er godt å høre, da går det nok bra!

Var nok vel lav på tempen da jeg karbonerte. Ca 18 grader... Flaska dagen før jeg dro offshore og siden det var ukjent territorie, tenkte jeg det var best å holde det litt lavt. Kjedelig med flaskegranater når kona er alene hjemme.

Sett flaskene varmt noen dager (22-25 grader), og se om det hjelper. Det er uproblematisk å ha ølet ditt stående to-tre uker før flasking.

Ett spørsmål til angående denne belgiske wite: Det blei aldri noe særlig til skum på denne. Den er egentlig ikke flat når den drikkes, men det skummet som kommer når jeg heller i glasset faller fort sammen og klumper seg på en underlig måte.
Noen som har noen ide om hva det kan være?

ThomasSF skrev:
Ett spørsmål til angående denne belgiske wite: Det blei aldri noe særlig til skum på denne. Den er egentlig ikke flat når den drikkes, men det skummet som kommer når jeg heller i glasset faller fort sammen og klumper seg på en underlig måte.
Noen som har noen idé om hva det kan være?

Hva var gjæringstemperaturen din?

Satte bøtta i en balje med isolasjon under, grunnet kaldt gulv i vaskerommet. Termometeret jeg la på toppen av dunken viste 17-18 grader javnt.

Meska med proteinrest på 52 grader. Mener å huske at jeg meska videre på 64 grader og avslutta med 10 minutter på 78.
FG endte på 1.007sg.
Det betyr kanskje at jeg lå litt lavt på mesketemperaturen?

Mesken din burde ikke ødelegge skummet. Er du sikker på at glass og tappeutstyr er HELT rent?

Det var batch#1, og jeg var ganske paranoid med tanke på renhet. Men det er klart noe kan ha skjedd der.
De andre 4 brygga har blitt mye bedre med tanke på skumfasthet og utseende.
Men som sagt var smaken på witen veldig bra, og alt er drukket opp.
Finnes bare en løsning; brygg den igjen  :skitbra:

Tilbake
Topp