fjerne diesellukt

Jeg kjøpte noen rimelige rustfrie kuleventiler fra alisjappa. har vasket de i ymse sterke greier, men de lukter fortsatt diesel/petroleum. noen som har forslag til hvordan man kan bli kvitt diesellukt?

Edit: De er så klart nye, men satt inn med diesel eller lignende av en eller annen grunn jeg ikke kan forstå.

Sist redigert:
Diesel er det nok ikkje, men skjæreolje etter maskinering...

Bremserens løser opp dette, evt legg de i Zalo til bløt og kok etterpå.

det er ikke skjæreolje, det vet jeg meget godt hvordan det lukter, siden jeg jobber i industrien selv :) det er et slags petroleumstoff som minner i lukt om diesel. kruttsterkt zalovann i 14 timer hjalp ikke, heller ikke koking eller oppvaskmaskin. jeg TROR eddikessens har en viss effekt, så de skal få ligge og marinere seg i noen timer hver og se om lukten blir vekke. hvis ikke er det å plukke de ned til så små biter jeg får de til å gå fra hverandre i, og drukne de bit for bit i bremserens.

Kineserne har ein forkjærlighet å vaske ting med diesel og bensin.......

frå min HTC "smart-tellefon "

Foreslår følgende; Demontering - vask i kraftig fettløselig sterk Salmiakk blanding, siste lukt fjerning med eddik event kraftig oksiderende middel som Oxi-clean eller lignenede...

Hvis han først skal kaste de på sjøen så foreslår jeg å tre de inn på et tau og kaste de i en bekk/elv.
La de ligge en måneds tid så hjelper det kanskje.
Og forresten, rustfritt stål kan med fordel kalles mer eller mindre rustbestandig avh av hva det utsettes for.
Læreren jeg en gang hadde i korrosjon var nøye på dette:)

fant plutselig ut etter noen omganger med kraftig stoff at der var en ring som holdt fast "innmaten" i ventilen som ikke er rustfri. resten er veldig fint og blankt, rett nok.

Så innom produktbeskrivelsen nå. "stainless steel ball and housing". låse-skive-skru-dingsen derimot, er IKKE rustfri.

Sist redigert:
Dette var ebay-kina?

Alle mine kraner er fra ebay-kina. Har aldri opplevd noe rust her. Ble litt nervøs men veldig rart egentlig.

dette var fra aliexpress. De var innsauset i diesel også, ref. toppinnlegget. meget lav kvalitet ville jeg si. fra nå av skal alt jeg kjøper dobbeltkontrolleres med magnet. Hadde også vært fint om noen kunne gi meg link til noen rimelige kuleventiler som ikke har vært lignende problem med.

@Miguel, hvis du ser inni en av kuleventilene dine så er det vanligvis på den ene siden en skive med sekskantspor i. det er den som holder selve ventilen fast i huset. i mine er det denne skiven som ruster (og er magnetisk).

det var de ikke, nei. i en full bore-ventil er ikke omtalte ring der. :)
Her kan dere se hvilken del det er snakk om. til skrekk og advarsel. nederst til venstre er den som lå i eddikessens en halv evighet. rusten etset bort, men den stinker fortsatt diesel.
IMAG0031.jpg

dette var fra aliexpress. De var innsauset i diesel også, ref. toppinnlegget. meget lav kvalitet ville jeg si. fra nå av skal alt jeg kjøper dobbeltkontrolleres med magnet. Hadde også vært fint om noen kunne gi meg link til noen rimelige kuleventiler som ikke har vært lignende problem med.

@Miguel, hvis du ser inni en av kuleventilene dine så er det vanligvis på den ene siden en skive med sekskantspor i. det er den som holder selve ventilen fast i huset. i mine er det denne skiven som ruster (og er magnetisk).
Biltema har rustfri kuleventiler nå. Har ikke prøvd.. Men kanskje verdt en kikk!?

Tilbake
Topp