ekstrakt og utgjæring

Hei alle ekstraktbryggere!

Som så mange andre sliter jeg med å få ønsket FG. Den ender stort sett alltid for høyt, med en utgjæring på 60-65%. Den eneste gangen jeg fikk skikkelig utgjæring (OG:50 FG:12) var brygget så surt at det gikk rett i do. Antar det var villgjæren som gjorde jobben :eek:.

Jeg har kun brukt tørrgjær til nå. Alltid to pakker rehydrert til ca 25 liter øl. Jeg rister som besatt for å tilsette oksygen , jeg tilsetter gjærnæring og jeg lar brygget stå minst et par uker før jeg flasker det.

Det jeg lurer på er om dette er mer regelen enn unntaket med ekstraktbrygg? Kan det rett og slett være andelen forgjærbare karbohydrater er (for) lav?

Hvilke ekstrakt bruker du. Prøv ev ekstra lys spraymalt, mener den har bedre utgjæring enn ølsettene.
Prøv ev. annen gjær. En del av gjæren som er med ølsettene er elendig og ofte for gammel.Tørr er US-05 og Nottingham gode utgjærere. burde nok greie over 70% med spraymalt og US-05.
For å få farge og smak kan du steppe litt spesialmalt i en bh- pose. Legg knust malt i posen og la det bli med vannet til det når ca 75 grader.
Lykke til ;

Takk! Jeg har stort sett brukt muntons eller weyermanns ekstrakter, med en ebc på mellom 20-40. Har forsøkt med en god del typer tørrgjær, men aldri med ekstra lys spraymalt. Det skal jeg gjøre:)

Har brygget mange brygg med ekstrakt og tørrgjær, og har havnet på FG mellom 12 og 16 vanligvis.
Noen få brygg har jeg hatt problemer med å komme under 20 på FG, men det er ikke mange.

Har brukt Muntons Amber ekstrakt fra Petit (15 kg.), og litt lys DME. Brukte også en god del spesialmalt for farge og smak.
Nottingham tørrgjær har jeg brukt på de aller fleste brygg, og bruker det fortsatt selv om jeg ikke brygger ekstrakt lenger.

Har alltid hatt en FG mellom 12 og 16 når jeg brygger med ekstrakt.

Har brukt Muntons lys og medium ekstrakt + spraymalt Hvete fra Petit. Brukte også spesialmalt.
Har brukt både flytende tørrgjær.

Jeg har en mistanke om at hard koking av tykk vørter fører til mer karamellisering enn mer forsiktig koking av fullt volum. Iallfall ble mitt siste ekstraktbrygg langt tørrere enn en tidligere IPA basert på omtrent samme mengde ekstrakt og sukker, selv om den brukte en gjær som skulle gi dårligere utgjæring. Forskjellen var størrelsen på gryten, og dermed også intensiteten på kokingen. Du kan prøve å koke litt mer forsiktig, og erstatte en liten andel (10% kanskje) av maltekstrakten med sukker.

Med litt sukker vil nok utgjæringsprosenten øke ja, er i allefall noe jeg kan prøve på litt kraftfulle brygg. Dette med karamellisering har jeg også tenkt litt på. Har brygget i en liten panne en stund, men de siste bryggene har vært i en 25 liters panne uten at det ser ut til å hjelpe. Hvordan tilsetter dere oksygen da? kun risting?

Kun risting for min del, og med tørrgjær skal det være mer enn nok.

Forresten kan du kanskje ha nytte av å sjekke hydrometeret ditt. Mitt eget ser ut til å vise ca. 4 i rent vann ved 20 grader.

Det kan nok være lurt ja, hadde planer om det sist, men da gikk termoteret i gulvet :(
Takk for mange gode råd alle! Er veldig god delekultur på dette forumet :skitbra:

Tilbake
Topp