Diacetyl- øke gradvis eller ikke?

Hei.
Vil det være noen forskjell å øke temperaturen gradvis eller bare rett opp til ønsket tempratur,når man skal ta en diacetylrast?

Hei.
Vil det være noen forskjell å øke temperaturen gradvis eller bare rett opp til ønsket tempratur,når man skal ta en diacetylrast?

Det kommer litt an på når du legger den inn. Men om du ikke skal vente til gjæringen nesten er over, bør du la den stige gradvis; ikke mer enn 5 grader på et døgn. Da tenker jeg altså at du venter til du har unnagjort 3/4 av veien fra OG og ned til forventet FG, og så lar den stige. Dette er vel den klassiske måten å gjøre det på når du brygger en lager.

Om du venter til gjæringen er ferdig, spiller det antakelig mindre rolle om du går raskere opp, uten at det dermed skal være sagt at det er en god ide å dytte en dyppvarmer nedi bøtta:confused:.

Om du venter til gjæringen er ferdig, spiller det antakelig mindre rolle om du går raskere opp, uten at det dermed skal være sagt at det er en god ide å dytte en dyppvarmer nedi bøtta:confused:.
Garantert en dårlig ide ;)

Men gitt at man ikke har en voldsom kraftig varmekilde i gjæringskapet, jeg har en varmeplate på 25 watt, så er det vel begrenset hvor raskt man klarer å øke temperaturen på 22-25 liter vørter/øl.
Det er jo en viss masse som skal økes temperatur på, så selv om man kjører "rett opp" vil det jo uansett ta en del tid.
Jeg har ikke testet hvor mange grader pr døgn man kan øke temperaturen på 22 liter øl med varmeplaten i et lite kjøleskap.

Ville nok økt temperaturen til diacetylrast mens gjæren fremdeles har litt jobb igjen og er aktiv.

Hehe, godt jeg ikke har gjort klar og desinfisert dyppvarmeren allerede.:p

Ølet begynner å nærme seg ferdig utgjæret, men ikke helt. Så jeg øker nok i 2 omganger.
Takk for god hjelp!

Garantert en dårlig ide ;)

Men gitt at man ikke har en voldsom kraftig varmekilde i gjæringskapet, jeg har en varmeplate på 25 watt, så er det vel begrenset hvor raskt man klarer å øke temperaturen på 22-25 liter vørter/øl.
Det er jo en viss masse som skal økes temperatur på, så selv om man kjører "rett opp" vil det jo uansett ta en del tid.
Jeg har ikke testet hvor mange grader pr døgn man kan øke temperaturen på 22 liter øl med varmeplaten i et lite kjøleskap.

Ville nok økt temperaturen til diacetylrast mens gjæren fremdeles har litt jobb igjen og er aktiv.

Som vanlig så gjengir jeg jo bare Palmers råd, se s.174 i Det nye testamentet;). Jeg aner ikke hvordan det funker med ulike varmekilder. Sjøl flytter jeg bare dunken i et par-tre omganger fra kjellergulvet og oppover i kjellerrommet og opp i trappa, og det funker omtrent etter oppskrifta.

Dette gjelder undergjæret øl. Ale flyttes til god romtemperatur når gjæringa går mot slutten.

Tilbake
Topp