DERNORD varme elementer

Effekten kan vel kun styres ved å regulere spenningen ned fra 230V vil jeg tro. Så det blir ekstrautstyr. Er det ikke bedre å regulere spenning av på med f.eks. 10 sekunders intervaller? Tenker primært på bruk til oppkok og kok av vørter.

Effekten kan vel kun styres ved å regulere spenningen ned fra 230V vil jeg tro. Så det blir ekstrautstyr. Er det ikke bedre å regulere spenning av på med f.eks. 10 sekunders intervaller? Tenker primært på bruk til oppkok og kok av vørter.
Du har ikke en bryggekontroller med effektregulator?

Er fersk på dette med oppvarming på strøm, har gått i gass... Men undersøker hva som skal til for å gå over til strøm :) Tenkte i utgangspunktet å bygge min egen kontroller med SSR og ESP32. Bryggekontrollere med effektregulator - er det i prinsippet en PWM? Altså at spenningen skrus av og på i hurtig tempo, som i en LED dimmer?

Er fersk på dette med oppvarming på strøm, har gått i gass... Men undersøker hva som skal til for å gå over til strøm :) Tenkte i utgangspunktet å bygge min egen kontroller med SSR og ESP32. Bryggekontrollere med effektregulator - er det i prinsippet en PWM? Altså at spenningen skrus av og på i hurtig tempo, som i en LED dimmer?
PWM er vel i dag den foretrukne teknologien for effektregulering ja..

Du trenger noe sånt:

Hvorfor ESP32, har du behov for å regulere effekten over wifi?

Du trenger noe sånt:

Ikke dum den - takk for tips :)

Hvorfor ESP32, har du behov for å regulere effekten over wifi?
Det er ikke "nødvendig" med WiFi, men det er praktisk å kunne splitte "frontend" (brytere, encodere/potentiometere, display etc.) fra "backend" (SSR, varmelementer, temp sensorer, pumper etc.) - samt logging av alt sammen til SQL for evaluering i etterkant.

Jeg er komfortabel med C/C++, så det faller meg naturlig å tenke at en variant av Arduino/ESP styrer backend/frontend og snakker sammen - siden ESP32 har innebygget WiFi og jeg har mange liggende ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke WiFi som kommunikasjonsmetode :)

Ikke dum den - takk for tips :)

Det er ikke "nødvendig" med WiFi, men det er praktisk å kunne splitte "frontend" (brytere, encodere/potentiometere, display etc.) fra "backend" (SSR, varmelementer, temp sensorer, pumper etc.) - samt logging av alt sammen til SQL for evaluering i etterkant.

Jeg er komfortabel med C/C++, så det faller meg naturlig å tenke at en variant av Arduino/ESP styrer backend/frontend og snakker sammen - siden ESP32 har innebygget WiFi og jeg har mange liggende ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke WiFi som kommunikasjonsmetode :)
Ok, synes bare det virker unødvendig komplekst og med større sjanse for feil ved å putte inn en ESP i systemet.

Men, jeg skjønner tankegangen, jeg hadde planer om å bruke ESP 8266 i styring av bryggkjelen jeg også for noen år siden. Men gikk heller for EZboil fra Auber for å gjøre systemet enklere og mer robust.

Hvordan tenker du å styre ESP’en?

Lykke til, samme hva du velger.

I mange år brukte jeg en PID for å styre + en separat esp8266 for logging også under mesk/kok. Tok ikke lang tid før logging av mesk/kok ble lagt på hylla. Helt unødvendig (for meg).
Logging av gjæring med Esp gjør jeg fortsatt. Logger direkte til Brewfather + Thingspeak/Highchart

1746189710007.png

Ps. Trådene under er haug-gamle :)

Tilbake
Topp