"Den beste metoden for gjæring av lager" - Bryggselv blog

Min kom med rørepinne som passer perfekt. Jeg har andre som bråker på samme røreren
Jeg kan bekrefte at forskjellige pinner gir veldig ulik støy. Hvorfor vet jeg ikke. Og det er forskjell om jeg bruker 5 liters eller 3 liters kolbe på samme pinne. Tror jeg har 5 ulike pinner nå, men jeg husker aldri hvilken som er den lydløse.:confused:
 
De glatte ovale synes jeg er stillest, altså de som ikke er "kantete". De pinnene med ring rundt på midten eier jeg ingen av fordi de bråker.
 
Tidlig i bryggekarrieren gikk jeg gjennom en ‘pinlig nøyaktig’ periode. Det har endret seg betraktelig med økt kompetanse og ‘håndbrygger-følelse’.
Jeg hadde store planer om å lage en enkel tempmåler festet på utsiden av kolben, og automatisk skru av magnetrøreren når temperaturen avtok. Jeg er overbevist om at man lett kan plukke ut når gjæren har passert stormgjæring ved bruk av temperatur.
Etter at jeg kjøpte magnetrører (AliX) og har min DIY kun i backup, kjører den lydløst på kjøkkenet. Da er det lett ‘å se det an’.

Romtemperatur som kan veksle, og den temperaturen som genereres av røreren, er usikkerhetsfaktorer - men jeg skal ikke si at det ikke ville funke. Men da må du vite at den eneste faktoren av de faktorene som påvirker temperaturen, som varierer, er gjæringsaktiviteten.

Jeg synes stadig det er vanskelig å bedømme hvor i løpet en starter er. Ulike gjærtyper oppfører seg ulikt, og hvor lang tid det tar, varierer med tilstanden til den gjæren jeg sparker i gang, også. Og det er jo ikke snakk om å spikre en SG nøyaktig.
 
Jeg tror det finnes mange gjæringsrgimer som fungerer. Men 9-10 grader til du er ned på rundt 1.020, og så en økning opp til 16 grader burde være en veldig trygg oppskrift. Gi den god tid etter at FG er nådd før du tapper opp.

Du trenger mye gjær. Men en tre liters starter burde holde til et 25 liters brygg. Og NB!; det er viktig at du tar den av røreren etter halvgått løp, og lar den stå mens du stenger for all lufttilførsel. Starteren må ikke få gjære helt ut på røreren, da tømmer gjæren seg for de reservene den skul

Har en Helles til gjæring. Har brukt en litt modifisert hurtigmetode for gjæring av lager:

- 5 dager på 11 grader
- 1 dag på 13 grader
- 7. dag i dag er temperaturen 17 grader, SG er i dag 1.014 (opprinnelig OG 1.044)
- Hadde opprinnelig planlagt å øke temperaturen til 19 grader en dag og så cold crashe på 5 grader resten av tiden.

Jeg ønsker imidlertid ikke å cold crashe, for å unngå oksidering. Lurte derfor på om bare å beholde 17 grader ut hele gjæringstiden er en god løsning. Noen gode råd til dette?
 
Sist redigert:
Bør ikke skade på det tidspunktet. Dersom du har mulighet for å trykksette litt før du kjører en CC så kan du også gjøre det for å slippe O2-problematikk. Skal ikke mye trykk til. Kjører nesten alltid en sakte CC - det gjør at du slipper å overføre ekstra grums på fat, blir enklere å dumpe gjær (dersom du gjør det) - med mye humle så gjør det overføringen enklere for meg også.
 
Har en Helles til gjæring. Har brukt en litt modifisert hurtigmetode for gjæring av lager:

- 5 dager på 11 grader
- 1 dag på 13 grader
- 7. dag i dag er temperaturen 17 grader, SG er i dag 1.014 (opprinnelig OG 1.044)
- Hadde opprinnelig planlagt å øke temperaturen til 19 grader en dag og så cold crashe på 5 grader resten av tiden.

Jeg ønsker imidlertid ikke å cold crashe, for å unngå oksidering. Lurte derfor på om bare å beholde 17 grader ut hele gjæringstiden er en god løsning. Noen gode råd til dette?
CC gjør du etter at gjæringa er over, for å felle ut partikler av ymse slag mest mulig effektivt. (Det er vel en god ide å kombinere det med å tilsette gelatin for ekstra klarning, også?) Espens råd høres greit ut.

Jeg gjør ikke noe av dette. Jeg lar pilsen gjære seg helt ut i romtemperatur, hvoretter jeg flasker. Lar ølet karboneres i romtemperatur, og så setter jeg det i kjøleskap, via en liten omtur i kjellertemperatur først. Funker fint, men det tar jo lenger tid å få klart øl på denne måten.
 
Tilbake
Topp