Dårlig/ødelagt malt?

Som overskriften sier, finnes det dårlig eller ødelagt malt?

Satte tre brygg for noen uker siden, to stk med pilsmalt der basismalten i det ene brygget var pilsmalt, og 50% av basismalten i det andre brygget var pilsmalt, det siste brygget ble satt på rein pale malt.
Begge brygga med pilsmalt ble kokt i 90 min med god avdamping, og alle tre brygga ble gjæret med 007.

Brygga med pilsmalt smaker rett og slett en blanding av kattepiss og skunkfjært, mens brygget med palemalten samker som det "skal".

Er det så at en gang i blandt må man kaste 18-20 kg pilsmalt?

Her er bilde av posen med malt.
Noen som har dårlig erfaring med denne malten?

Hvis noen føler for å ta en kvalifisert synsing av øllet, kan jeg sende en flaske eller to i posten..

Vedlegg

• 2014-04-11-18.02.58.jpg
    2014-04-11-18.02.58.jpg
    306 KB · Sett: 294
Det er min favoritt pilsnermalt.
Hvis ikke det ligger klumper med mugg oppi posen, vil jeg tro at usmaken heller kommer fra gjæringen.
Hvilken gjær brukte du, hvor mye og hvordan oksygenerte du vørteren?.

Han brukte 007 står det.
Har brukt mye Castle den siste tiden. Aldri hatt problemer med den. Må være noe annet?

Det er også min favoritt, men du må smake på malten før bruk. Måtte kaste en sekk pga mugg:'(

Sent from my C6603 using Tapatalk

DanielB skrev:
Som overskriften sier, finnes det dårlig eller ødelagt malt?

Satte tre brygg for noen uker siden, to stk med pilsmalt der basismalten i det ene brygget var pilsmalt, og 50% av basismalten i det andre brygget var pilsmalt, det siste brygget ble satt på rein pale malt.
Begge brygga med pilsmalt ble kokt i 90 min med god avdamping, og alle tre brygga ble gjæret med 007.

Brygga med pilsmalt smaker rett og slett en blanding av kattepiss og skunkfjært, mens brygget med palemalten samker som det "skal".

Er det så at en gang i blandt må man kaste 18-20 kg pilsmalt?
Hvordan var det med humletilsetningene?

Gjæren er satt på magnetrører i henholdt til MrMalty sine annbefalinger i likhet med mange andre brygg.
Vørteren er oxynert med luftesten 0,5 mikron og 1l/min rein 02 i ett minutt.
Gjæret på 17,5 grader i vørteren dag 1-3, deretter gradvis opp til 20greader første uke. Andre uke på 20 grader. Så to dager på 2grader for klarning før overføring til fat.

ellers er humletilsettningene i hovedsak Chinook, Simocoe og Nelson
Det ene brygget var tørrhumlet med 150g Nelson, men pils-maltsmaken overdøver humlesmaken!

Det høres jo ut som at du har gjort ting riktig.
Nå er imidlertid ikke kattepiss og skunkfjert vanlige termer på usmaker i øl, så du kan jo prøve å søke litt i how to brew og se om du kjenner igjen noen av usmakene som er beskrevet der.

Vel, Simcoe er vel også kjent som kattepiss-humla. Kan gammel/oksidert humle være årsaken? Hvis malten smaker ok burde ikke den være årsaken skulle jeg tro.

Skal prøve malten på nytt i et hveteøl nå i påsken gjæret med wlp 380.
Hvis fortsatt pils-malt smaken klarer å overdøve banan og Hallertauer går malt-posen i søpla.

Foresten noen som har prøvd å erstatte pilsmalten med palemalt?

Tilbake
Topp