10-11 grader er tipp topp. Og WLP940 er en super gjær. Synes det er vanskelig å skille WLP830, 850 og 940.Skal benytte denne på en lager nå i helgen. Planen var å brygge en tysk pils, men da den lokale bryggesjappa var utsolgt for WLP830 German lager, ble det WLP940 Mexican lager i stede. Ser at den skal være ganske ren og 'crisp', og ha noenlunde samme utgjæring.
Noen som har noe erfaring med denne? Ser optimal temperatur er oppgitt av produsent til 10-13 grader. Har tidligere med andre lagergjær pitchet på 8 grader og latt stige naturlig til 10 grader for å gjære ut der. Så er det jo dette da med å ha nok gjær osv. og at man trenger mer jo lavere temperatur. Tror i utgangspunktet jeg skal ha laget en grei starter (2 pakker i 3 liter). Legge meg rett på 10 grader? Eller kanskje gå for en grad høyere med 11? Noen innspill?
10-11 grader er tipp topp. Og WLP940 er en super gjær. Synes det er vanskelig å skille WLP830, 850 og 940.
Kjør lavt! 63-64 grader. Skal du pine den opp i 80 % må det være mest mulig betaamylase.Noen formening om mesketemperatur på denne? Sikter på 1.048 til 1.009. I tvil om jeg skal kjøre 65 eller 66 grader. Ser denne gjæren har en marginalt lavere utgjæring enn WLP830.
Kjør lavt! 63-64 grader. Skal du pine den opp i 80 % må det være mest mulig betaamylase.
Vil nok tro at selve konverteringen er unnagjort, men det skader absolutt ikke å meske litt lenger. Mange mener de får bedre effektivitet. Altså at de klarer å vaske ut mer sukker av maltet.Skulle i utgangspunktet være en tysk pils dette, så tenkte gå for et nokså tørt øl. Ved en såpass lav mesketemperatur må jeg vel fort meske noe lenger enn de vanlige 60 min og? Mener å ha hørt en gang at går man under 65 grader så kjører man halvannen time. Sjelden jeg mesker så lavt...
Vil nok tro at selve konverteringen er unnagjort, men det skader absolutt ikke å meske litt lenger. Mange mener de får bedre effektivitet. Altså at de klarer å vaske ut mer sukker av maltet.
Ser bra utSer flere oppskrifter på tysk pils opererer med en ettstegs mesk på 64 grader, så tror nok det kan være lurt å gå noe lavere enn hva jeg tenkte opprinnelig, ja. Da blir dette oppskriften jeg kjører på med i morgen:
Brewfather
Noen formening om mesketemperatur på denne? Sikter på 1.048 til 1.009. I tvil om jeg skal kjøre 65 eller 66 grader. Ser denne gjæren har en marginalt lavere utgjæring enn WLP830.
Jeg kuttet også ut utmesk på høyt 70-tall for en god stund siden. Kjører alltid en halvtime på 72 grader før skylling. Gjør dette uavhengig av temperaturen på hovedsteget. Har ikke merket noen negative konsekvenser etter at utmesk ble lagt bort. Er velsignet med meget godt utbytte og god utgjæring på alle batcher.Kommentar i tillegg til det @Holmentoppen har sagt over her:
Det er et lite poeng ved å gå opp til 65 grader, nemlig at du må opp dit for å få hydrolysert (gjort vannløselig) all stivelsen som er lagret i form av store korn, og stivelsen må hydrolyseres for at enzymene skal kunne jobbe effektivt med den.
Utmesk på 77 er det ingen vits i. Du kan like gjerne bruke 72 grader, og kombinere utmesk med dekstrinasjonssteget. Da kan du gi det 20-30 minutter.
Jeg kuttet også ut utmesk på høyt 70-tall for en god stund siden. Kjører alltid en halvtime på 72 grader før skylling. Gjør dette uavhengig av temperaturen på hovedsteget. Har ikke merket noen negative konsekvenser etter at utmesk ble lagt bort. Er velsignet med meget godt utbytte og god utgjæring på alle batcher.
Egentlig ikke. Skulle gjerne gjort en sammenligningstest, men det er jo vanskelig når variablene er i meskingen.Min erfaring, også, jeg gjør det samme; bruker rutinemesssig 72-graderssteget og dropper utmesk.
Teoretisk så blir vel resultatet et litt bedre utbytte, altså litt høyere OG, men også en tilsvarende høyere FG. Det er mulig at du får litt mer "kropp" i ølet - og så skal det kunne gi bedre skumfasthet. Jeg veit ikke om du har merket noe til dette?
Noen som vet hvor langt ned WLP940 kan gjære? Har en batch stående nå på 19 dagen. 12 første dagene på 10 grader, da hadde den gjæret ned til 1,009. Økte da til 17 grader, hvor den nå har fortsatt å gjære ned. Nede nå på 1,006 etter 7 dager på 17 grader. Tatt ut prøve og den er ikke krystallklar, men smaker bra. Maltblandingen er 60% pilsner og 40% flaket mais. Mesket på 62 grader i 120 min og 78 grader i 10 min. Infeksjon ulmer i bakhodet (blir i så fall den første på 8 år). Noen tanker?