WLP099-Super high gravity ale stoppet på 1.060.

Hei!

Jeg satte en "intergalaktisk" staut med OG på ca. 1.150 for 3 uker siden med WLP099. Jeg hadde håpet å komme ned på 1.028. Den gjæret aktivt i ca 2 uker. Nå er det veldig lite aktivitet. SG har stabilisert seg ved ca 1.060. Ved nåværende SG-rate (SG-endring per tidsenhet) vil det ta årevis å komme ned til FG på 1.028, hvilket betyr at noe må gjøres. I går stakk jeg den om og oksygenerte kraftig i håp om at gjæringen skulle ta seg opp igjen. Det ser imidlertid ikke ut som om det ble noe mer aktivitet. Hva kan årsaken være? WLP099 skal tåle mye mer alkohol en det som er i vørteren nå. Mulig at gjæren hadde fokkulert før jeg stakk om, slik at det ikke er gjær i vørteren nå..?

Det jeg tenker, er å lage en starter med ny gjær. Jeg tenker en 3 liters starter med spraymalt og en liter fra vørteren med OG på 1.060 (har bare en 3-liters beholder som passer inn i kjøleskapet). Blir dette bra?

Hvis du oksygenerte kraftig etter tre ukers gjæring så får du i hvert fall et oksidert øl om ikke annet.. o_O

Hvis du oksygenerte kraftig etter tre ukers gjæring så får du i hvert fall et oksidert øl om ikke annet.. o_O
I tillegg til et ekstremt søtt øl med FG på 60 dersom jeg ikke får gjæret mer. Tror ikke oksygineringen skal være noe problem hvis man får igang gjæringen igjen...?

Vel, hvis du får gjæret det ned til ønsket nivå og drukket det kjapt etter karbonering så går det vel :) Hvis ikke bør du ha et anlegg for å like våt pappøl frykter jeg... :S

Vel, hvis du får gjæret det ned til ønsket nivå og drukket det kjapt etter karbonering så går det vel :) Hvis ikke bør du ha et anlegg for å like våt pappøl frykter jeg... :S
Det passer dårlig siden dette ikke akkurat er et "ferskøl". Ser for meg at, hvis ting hadde gåttt etter planen, ville det gjort seg med laang lagring :/

Hadde sett for meg litt lagring ja... Da blir spørsmålet hva jeg skal gjøre annerledes når jeg prøver på nytt. Jeg tipper gjærnæring er en god ide iallefall.

Jeg gjorde det samme med en dobbelbock jeg ikke ble fornøyd med og skulle uansett helle ut, neste dag smakte det skikkelig ikke godt. Men jeg oksygenerte med ren oksygen, noe jeg mistenker at du ikke har gjort siden du heller ikke brukte gjærnæring?

Målte du med hydrometer eller refraktometer?

Det er vel litt mye å forvente å få nevneverdig utgjæring fra 1.150 uten ren oksygen og gjærnæring. Det er sykt høy OG. Vil tro du må ta i bruk flere teknikker og.

Jeg tabbet meg ut forleden og forvekslet to gjæringskar, hvilket medførte at jeg ristet løs på det jeg TRODDE var ferdigbrygget IPA, mens som var en ferdiggjæra APA... Den smaker prima. Nå stakk jo du om, det kan trolig forværre saken, men... Uansett..jeg hadde slengt oppi litt gjær (hadde sikkert bare brukt US-05), prøvd å fått ned SG og så tappet. Du har ikke så mange andre valg. Lang lagring og mye alkohol... jeg tror det blir ok.

Hvis du ikke får den lengre ned så kan du jo evt blende den med lettere mørke øl og lage noe annet. Men smak på den underveis. Oksygen er jo pyton i øl i utgangspunktet.

Jeg tabbet meg ut forleden og forvekslet to gjæringskar, hvilket medførte at jeg ristet løs på det jeg TRODDE var ferdigbrygget IPA, mens som var en ferdiggjæra APA... Den smaker prima. Nå stakk jo du om, det kan trolig forværre saken, men... Uansett..jeg hadde slengt oppi litt gjær (hadde sikkert bare brukt US-05), prøvd å fått ned SG og så tappet. Du har ikke så mange andre valg. Lang lagring og mye alkohol... jeg tror det blir ok.
Vil ikke us05 dø når vi nærmer oss 15-16%

Da kan det være det er verd å smake uansett Spesielt etterson min ikke er ferdig utgjæret (gitt at jeg får den igang igjen)

Hvis du ikke får den lengre ned så kan du jo evt blende den med lettere mørke øl og lage noe annet. Men smak på den underveis. Oksygen er jo pyton i øl i utgangspunktet.
Bare så lenge jeg ikke ødelegger to batcher isteden for bare en.. Jeg har en engelsk brown til gjæring. Kunne kanskje ha vært noe. Men hva om øllen smaker godt nå, men papp om noen måneder?

Tilbake
Topp