WLP007 putrer men OG går ikke ned?

Hei. Jeg satte en IPA for to uker siden med mer enn nok WLP007. Mesket på 66 grader. Gjæra jobbet synlig i et par dager men så ble det stille. Etter en uke sjekket jeg OG som da var på 1.024, den skulle ende på 1.016. Jeg virvlet opp gjæra og siden har det putret ca hvert annet minutt. Idag en uke etterpå står den fortsatt i 1.024. En utgjæring på 64%, dårlig til den å være. Hva har gjæra drevet på med siden ingen sukker er spist? Hvor lenge skal jeg eventuelt la den stå? Er det håp at den går lenger ned uten å tilsette mer gjær?

Red-x 63,8%, pale malt 18.9%, samt litt amber, carapils og munich. OG på 1.060, men jeg tilsatte ca 5% sukker etter at jeg målte den. Hadde glemt det..

Sist redigert:
OG kunne jeg forsåvidt regnet meg frem til selv ;)
uten og ha noen videre erfaring med den malten vil jeg peke fingern på Red-x 63,8%
og 18.9% amber
det tror jeg blir litt mye uten no annen basemalt

Jeg tviler på at redX er noe problem på noen måte, det er utviklet for å fungere som basismalt. Om det var enzymfattig, ville det vel eventuelt gått ut over utbyttet, men det kan vel ikke påvirke utgjæringen? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Brygget forøvrig en Irish Red med halvparten redx uten at det skjedde noe bemerkelsesverdig. Gikk fra 1.052 til 1.012, og ble riktig godt. Brukte wlp004

007 lager knallgodt øl men virker som om hvis den ikke gjør seg ferdig rett over stormgjæring så flokkulerer den ned og nekter å våkne samme hvor mye man svirrer eller rører. 200g sukker og ønsket mengde vann kan være nok til å få sparket igang gjæring igjen. Evt med en pose Nottingham/US-05/S-04.

007 lager knallgodt øl men virker som om hvis den ikke gjør seg ferdig rett over stormgjæring så flokkulerer den ned og nekter å våkne samme hvor mye man svirrer eller rører. 200g sukker og ønsket mengde vann kan være nok til å få sparket igang gjæring igjen. Evt med en pose Nottingham/US-05/S-04.
Ja jeg har hatt problemer med den før, da med karbonering. Tror eg skipper wlp007 i fremtiden. Skal forsøke få den igang med litt sukker. Men er det noen som vet hvorfor den putrer men ikke spiser målbart med sukker?

Jeg syntes bare 30 EBC virker litt mørkt for et basemalt
Har selv en julestout gående med 1/3 mørk Munich og masse annen mørk malt, WLP007, OG 1.083 og SG er nå på 1.032 etter 3 dager
Putrer og går fremdeles, men var mest de første dagene

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg satte juleporter'n min i februar, og den endte såvidt under 1.030, uten å bli særlig søt.

Angående redx, her er hva BestMalz sier:
BEST Red X® has been invented for brewing red-tinted beers. You can use BEST Red X® for up to 100% of your grain bill - no other malt is required. Offering exceptional reliability and optimal processability, BEST Red X® can be employed to brew consistently fiery beers with intense reddish hues.

WLP007 gir vel et rimelig fryktelig bunnfall? Jeg ga opp å kjøpe NØ IPA pga det, i alle fall.

Jeg satte juleporter'n min i februar, og den endte såvidt under 1.030, uten å bli særlig søt.

Angående redx, her er hva BestMalz sier:
BEST Red X® has been invented for brewing red-tinted beers. You can use BEST Red X® for up to 100% of your grain bill - no other malt is required. Offering exceptional reliability and optimal processability, BEST Red X® can be employed to brew consistently fiery beers with intense reddish hues.

WLP007 gir vel et rimelig fryktelig bunnfall? Jeg ga opp å kjøpe NØ IPA pga det, i alle fall.
Ja den feller fort ut og er tydeligvis vanskelig å få igang igjen. Altfor kravstor gjær til mitt bruk.

Tilbake
Topp