WLP007 g flaskegjæring

Hei!

Vi har en batch med 21l Nøgne Ø klone IPA som står på 6 uken på flaskelagring. Vi brukte 6g sukker pr. Liter, men selv om smaken er svært god har den lite kullsyre. Leser at WLP007 kan være treg på ettergjæring; bør flaskene få litt mer tid på å utvikle seg, eller har de nå så mye kullsyre som vi kan forvente?

WLP 007 er ikke den beste gjæra til flaske karbonering. Den flokkulerer å faller ut av ølet som en murstein. Nøgne Ø tilsetter av den grunnen ny gjær ved flasking.
Når jeg bruker WLP007 som jeg gjør ganske ofte å skal flaske kondisjonere ølet tilsetter jeg ca 1 gram Nottingham tørrgjær til 20 liter ved flasking. Bare pass på å re-hydrere gjæra før du tilsetter den.

Supert, takk!

Hvordan synes du Nottingham fungerer foresten? Holder på med småbatchbrygging hjemme på kjøkkenet og vurderer tørrgjær nettopp på grunn av størrelsen.

Har ikke brukt tørrgjær til selve gjæringen av vørter, men kun til flaske karbonering å til det fungerer den utmerket!!

Risikerer man at ølet blir tørrere om man tilsetter en gjær med høyere utgjæringsgrad? Og i såfall også flaskebomber? Vil jo anta at det vil gjære ut i flasken.

Tilbake
Topp