Whirlpooling med fastmontert varmeelement i kokekjel

Med første jobb som ingeniør på gang så er tiden inne for å oppgradere utstyret litt. Jeg har en viss idé om hva jeg skal gjøre, men jeg klarer ikke bestemme meg for varmekilde til kokekar. Jeg vil kunne whirlpoole etter koking. Så mulighetene jeg har kommet til er: Induksjon, varmelement montert i kjelen, eller en dyppvarmer. Prisen gjør at varmeelement i kjelen er mest fristende, men hvordan blir det da med whirlpoolingen? Noen som har erfaring? Får jo tak i varmelement som kan formes som man vil, kanskje det er en løsning.

Hei. Jeg har testet med whirlpool i speidelen som har et ringformet element. Dette fungerer men det blir ikke noe kon med trub i midten, virker som om elementet hindrer dette. Jeg har også testet med en 36l kjele på induksjon og dette fungerer mye bedre. Venter jeg til vørten har roet seg og tapper forsiktig ut ligger det en fin kon med trub igjen. Så ønsker du å kjøre whirlpool anbefaler jeg induksjon.

Var det jeg var redd for. Jeg har lyst å få ut så mye vørter som mulig, med så lite "passasjerer" som mulig, og da er vel whirlpooling det beste. Kanskje jeg slår til med induksjon. Eltema har jo en kraftig en til ikke en alt for gale penge. Takk for svar!

Det er platen fra eltema jeg har (3600W tror jeg) Den er jeg meget fornøyd med. Eneste problemet er tynnbunnede kjeler som Blichmann, da har den problemer med å regulere effekten. Anbefaler å bruke denne med en 36l eller 40l kjele med tykk bunn, da har du masse power til varming og koking.

Der er enda en utgift ved bruk av induksjon: Tykkbunnet kjele. Men på lang sikt er det kanskje best å bruke induksjon og en skikkelig kjele.

BjarneHB skrev:
Det er platen fra eltema jeg har (3600W tror jeg) Den er jeg meget fornøyd med. Eneste problemet er tynnbunnede kjeler som Blichmann, da har den problemer med å regulere effekten. Anbefaler å bruke denne med en 36l eller 40l kjele med tykk bunn, da har du masse power til varming og koking.
Eg må si meg helt enig med dette. En induksjonsklar kjele koster 1290kr hos Vestbrygg.no. Det er ikke så mye peng. Eg kjøpte en fra over dammen, men uansett, har induksjonplaten fra Eltema. Den gir rullkok på 36 liters kjele uten isolasjon. Eg har også en Kervel plate på 2000w, men induksjonsplaten er helt overlegen. Har ikke hatt noen problemer med den. Anbefales :)

Edit: Hmm, eg er ikke helt sikker på om Vestbrygg sin kjele er induksjonsklar. Men det kan sikkert undersøkes. Men bryggmaker.no sin kjele skal kunne brukes på induksjon, den butikken er også i Bergen.

Krille skrev:
BjarneHB skrev:
Eg må si meg helt enig med dette. En induksjonsklar kjele koster 1290kr hos Vestbrygg.no. Det er ikke så mye peng. Eg kjøpte en fra over dammen, men uansett, har induksjonplaten fra Eltema. Den gir rullkok på 36 liters kjele uten isolasjon. Eg har også en Kervel plate på 2000w, men induksjonsplaten er helt overlegen. Har ikke hatt noen problemer med den. Anbefales :)

Edit: Hmm, eg er ikke helt sikker på om Vestbrygg sin kjele er induksjonsklar. Men det kan sikkert undersøkes. Men bryggmaker.no sin kjele skal kunne brukes på induksjon, den butikken er også i Bergen.
Jeg skal sjekke ut de. Ser ut til at det må bli induksjon.

Btw: Morsomt at du er fra Bønes, det er jeg også.

Har billig induksjontopp fra biltema, og en 36l kjele, det går greit.
men har et varmeelement som eg sette oppi kjelen for å få raskere kok

Krille skrev:
BjarneHB skrev:

Joda, desse kjelane funker på induksjon samt det meste anna. Dette er kjelar frå Patina.se og er same kjelane som bla bryggselv selg. Veldig gode kjelar til ein rimeleg penge. Du må gjerne stikke innom og kikke på de.

Aleksander87 skrev:
Krille skrev:
BjarneHB skrev:

Jeg skal sjekke ut de. Ser ut til at det må bli induksjon.

Btw: Morsomt at du er fra Bønes, det er jeg også.

Bryggmaker.no sin kjele funker utmerka på induksjon og kostar 1100,-.    Og det er også laga perfekt tilpassa silplate til den - osv..  Nettbutikken er ikkje oppe før over påske men det kan leverast før…

Ser her at den er klar for induksjon ja. Det høres veldig bra ut. Gleder meg til siden er oppe å går. Kjekt med enda mer bryggeutstyr her i Bergen, dette blir en god vår!

Tilbake
Topp