VVB klargjøring for bruk (tette hull etc.)

Tariq

Norbrygg-medlem
Er ute etter tips til beste måten å tette hull på VVB før bruk. Er sveisekyndig. Ønsker også synspunkter på hvor man bør sette tappekran når gass er oppvarmingskilden, og ellers andre erfaringer og synspunkter. Skal brygge BIAB, men etterhvert bygge ut til 2-3 kjeler.

Lar du berederen stå rette veien så har du jo to hull allerede som du kan bruke istedet for å tette. Kapper du av dette 3/4 (ish) røret og sveiser i en 1/2 el 3/4 bung så kan du bruke krane der, eller i 1'' hullet der varmelementet har stått, da med en reducer fra 1'' NPS (NPT går og) til ønsket str. Iom at disse kommer litt oppe kan du bruke en dip tube for å få med deg volumet som havner under. I det hullet som ikke blir brukt kan du jo ha en thermowell/probe, evt fortsatt ha i et varmeelement om du vil slå av gass og bruke element videre når oppkok er nådd.

For å skjerme ventil, etc er jo en mulighet å skjære et passe rør og lage denne som en halvmåne som skjermer for varmen som kommer under.

Takk for tips! Jeg går litt surr i begrepene her. Lurer på følgende:
Det første røret du referere til, er det det som sitter helt i bånn? Og hva er bung? Er det et gjenget stykke for fastsveising? Hva er NPS/NPT, og hvordan lager jeg best en dip tube? Opererer den da etter hevertprinsippet?

Det første røret er den stussen som allerede er i bunn av tanken, er vel her vannet kommer inn opprinnelig. En bung er en gjenget hylse for fastsveising ja, ofte referert til weldbung/ferrule. Vil du unngå sveising så får en weldless fittings som kan passe her, dvs en skrur i gjennomføring som tetter ved o-ring. Men da bør du være obs på å ikke frese for stort hull når du fjerner røret.

NPS/NPT er betegnelse for gjengetyper. NPT= National Pipe Thread/Taper, taper betyr at den er konisk. NPS er samme bare uten kon, S=straight.
BSP=British Standard Pipe er en annen gjengetype som går mye igjen, en del av BSP/NPT går om hverandre, men er veldig greit å holde seg konsekvent til en type når en først går igang med å bygge å handle deler. Vil si NPT gjenger er mest omgjengelig, får tak i bortimot alt en trenger i denne typen. Disse bruker en forøvrig gjengetape på for å få tetning mellom gjengene.

Skal du ha diptube må du enten inn med en bung/ferrule som har gjenger i begge ender, feks en 1/2'' NPT female/female, eller en slags weldless som gir deg mulighet til å få på et rør på innsiden og en ventil/slangetilkobling på utsiden. Om du ikke har pumpe på så blir det som en hevert ja. Er vel bortimot 10 liter som blir igjen under dette røret i en 50cm diameter VVB tank.

Er mye begrep og forkortelser i omløp, men det kommer litt etter litt ;)

Hadde eg vært på en annen maskin så skulle eg fått på plass noen bilder og eksempler, men du kan evt kjapt søke opp noen av de overnevnte så finner du nok bilder og byggetråder ;)

Ebay/Alixpress har det meste.

Eg har ellers store mengder liggende så kan være behjelpelig med å sette sammen et oppsett som passer ditt bruk.

Ja det hadde vært strålende. Ettersom jeg skal bruke gass til oppvarming, vil det kanskje være mest hensiktsmessig å tette hullet i bunnen? Egentlig hadde det vært fint å kunne tappe derfra, eller ihvertfall bruke det ved vasking, men en ventil der vil vel ikke tåle varmen fra flammene?

Er vel ikke hull helt i bunn? Er en rørstuss litt lenger oppe, under denne er det ca 10 liter, bruker du en diptube får du lurt ut dette også. For å skjerme denne må du lage et varmeskjold av et slag.

Et varmeskjold skal jeg klare å lage. Noen som har bilder/linker til hvordan dette kN utformes? Hvordan vasker/klargjør man best innsiden av tanken?

Har hørt om folk som har fått tak I en gammel vaskemaskintrommel, skåret ut sidene, og brukt den som varmeskjold.

Med saltsyre og en lang malerkost får du blanke og fine tanker. Bruk verneutstyr!

Hmm, ser det nesten for meg... Kan du forklare litt nærmere dette med vaskemaskintrommel? Bilder?

Har ikke bilder, for jeg kjører strøm på mitt anlegg, men her er en som har bygget en grill av en slik trommel. Det er kanskje nok til å få fantasien til å røre seg?

Vedlegg

• uploadfromtaptalk1418081736737.jpg
    uploadfromtaptalk1418081736737.jpg
    81,5 KB · Sett: 107
Når jeg laget varmeskjold til ett terassebryggeri fikk jeg klippet en plate hos den lokale blikkenslageren som jeg bare bøyde rundt og festet sammen med skruer. Lagde ett lite hakk for krana og satte på ett par skruer for å få rett avstand mot kjelen. Veldig enkelt og ga mye raskere oppvarming.

Tilbake
Topp