Vortex med magnetrører

Gahr

Norbrygg-medlem
Etter å ha fått ttak i en magnetrører (evig takk til P1eR her på forumet!), har jeg følgende spørsmål: Hvor stor bør vortexen i gjærstarteren være ved bruk av røreren? Har hørt at det ikke trenger være den helt store, halvveis ned til bunnen er mer enn nok. Noen synspunkter?

Har du, etter 4,5 års forskning, kommet frem til et svar her? :D
Du skjønner, jeg har kjøpt en 5 l kolbe i dag, og synes kanskje den hjemmelagde magnetrøreren min er noe slapp. Vedlagt bilde viser i underkant av 4 liter væske i kolben.
Vil denne vortexen være nok?
Jeg har riktignok aldri til dags dato hatt behov for så stor starter, men man kan aldri vite. :)

Jeg leser i denne tråden - http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6964.msg60558.html#msg60558 - at du skriver at et smilehull er nok, og jeg synes jo min vortex kvalifiserer til smilehull, men jeg synes likevel det ser litt stusselig ut...

Noen som har noen (oppløftende?) tanker om dette?

Vedlegg

• 2013-03-07 18.55.44.jpg
    2013-03-07 18.55.44.jpg
    1,5 MB · Sett: 760
Haha! Ja, det ante meg at noen kom til å kommentere et eller annet, men jeg fryktet det skulle være oppvaskbørsten eller noe lignende. :D
Men ja, en dessverre tom flaske Torpedo.
Jeg kjøpte inn ingredienser til SN Pale Ale i dag. Gleder meg til å brygge i helgen.  :ilike:

Ah! Akkurat svaret jeg var ute etter!  :skitbra:
Jeg kikket på "starteren" noen minutter etter jeg skrev første post, og da hadde den fått litt mer schwung på seg og var stundom over halvveis ned til bunn. Så det går nok bra. :)

Jørn Hammerud skrev:
Haha! Ja, det ante meg at noen kom til å kommentere et eller annet, men jeg fryktet det skulle være oppvaskbørsten eller noe lignende. :D
Men ja, en dessverre tom flaske Torpedo.
Jeg kjøpte inn ingredienser til SN Pale Ale i dag. Gleder meg til å brygge i helgen.  :ilike:

Oppskrift fra BYO?

Ja, det stemmer! Først fant jeg noen tips her på forumet, og så lenket de posten meg videre, helt til jeg fant henvisning til BYO. Kjempestas!

På min hjemmelagde rører så måtte jeg øke mellomrommet mellom magnetene og magnetpinnen for at den skulle få opp farten. Jeg brukte isopor som jeg kappet til som avstandsstykke. Det gjorde susen og jeg får virvelen helt ned til pinnen om ønskelig, selv i en stor starter.

Øystein

Chrissor skrev:
Nice! Fortell om resultatet når den tid kommer.

Da kan jeg melde om et meget godt og friskt øl, men om ligner en SN Pale Ale, er jeg ikke kar om å avgjøre nå. Har en flaske stående, men den er dessverre ikke kald.
Jeg brygget denne to ganger, men med to vidt forskjellige oppskrifter, begge funnet i BYO. Den første, og som jeg smaker nå, fant jeg i BYO 2005 mai-juni. Men den andre jeg brygget, som fortsatt står til gjæring, fant jeg i 2012 desember, og den smaker virkelig ikke det samme (selv om det er litt tidlig å avgjøre). Muligens fordi oppskriftene er ulike ...
Anyway, fornøyd med 2005-utgaven! :)

Jørn Hammerud skrev:
Chrissor skrev:
Nice! Fortell om resultatet når den tid kommer.

Da kan jeg melde om et meget godt og friskt øl, men om ligner en SN Pale Ale, er jeg ikke kar om å avgjøre nå. Har en flaske stående, men den er dessverre ikke kald.
Jeg brygget denne to ganger, men med to vidt forskjellige oppskrifter, begge funnet i BYO. Den første, og som jeg smaker nå, fant jeg i BYO 2005 mai-juni. Men den andre jeg brygget, som fortsatt står til gjæring, fant jeg i 2012 desember, og den smaker virkelig ikke det samme (selv om det er litt tidlig å avgjøre). Muligens fordi oppskriftene er ulike ...
Anyway, fornøyd med 2005-utgaven! :)

Notert!  :skitbra:

Når vi er først er inne på temaet:
Er det flere enn meg som er plaget med at rørepinnen bare slenges ut i siden og blir liggende? Det er ofte finjusteringer på millimeternivå som må til for å få den til å gå stabilt, flytte kolben litt sideveis, justere spenning/turtall på vifta o.l. Har i tillegg funnet ut at små magneter er mere stabil enn store.
Plagsomme greier dette..

Hva har dere andre gjort for å få magnetrørerne til å gå stabilt?

Mvh,

Erlend H.

Jeg har bare av/på min hjemmelagde rører, og prøver å få koblen mest mulig midt på. Jeg har magneter i to ulike lengder, og den lange blir slengt av med en gang. Jeg mistenker at vifta går for raskt.
Så egentlig har jeg ikke noe å bidra med, bortsett fra at jeg deler noen av de samme erfaringene. :)

Juster klagingen/avstanden. Det måtte jeg. Ganske ømfintlig. Ingen problem nå lenger. Prøv litt mindre gap. Evt juster opp med noen kopiark.

Jeg har styring av farta på vifta men det er prøving og feiling hver gang for å finne ut hvor raskt den kan gå før sentrifugalkraften blir større en magnetenes tiltrekningskraft. Har rørere fra 1cm til 6cm, men mener det er den på 2,5 som fungerer best i mitt oppsett. Det kommer nok mye an på hvor stor avstand det er mellom magnetene som spinner rundt.

Jeg justerer avstanden med papir. Det er veldig få millimeter som skal til.

Øystein

Bytte magnet, kan være en løsning.

Vedlegg

• magnet.jpg
    magnet.jpg
    5,3 KB · Sett: 406
  • stirr bar.jpg
    stirr bar.jpg
    3,3 KB · Sett: 425
Tilbake
Topp