Varmeelement til RIMS - hvor kraftig før vørteren svir seg?

Knut André

Norbrygg-medlem
Jeg driver og designer en RIMS-kolbe som jeg har tenkt å putte et varmeelement som dette i:
http://www.ebay.co.uk/itm/HE2410-24...?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item1e61bbc98b som har en (varm) overflate på ca 60 cm[sup]2[/sup].

Noen som har en formening om hvor mye W/cm[sup]2[/sup] man kan ha før vørteren begynner å svi seg (med moderat flow)?
De kommer i 500W, 1000W og 1500W, og det hadde vært greit å kunne bruke det største, for å få litt fart i stegmeskingen.
 
Kanskje du får noe ut av det siste innlegget i denne posten:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8047.msg73052.html#msg73052
 
Amerikanarane reknar 50W/sq in. som ultra low density, og det er mange som brukar det som utgangspunkt for RIMS-bygging. Er ikkje sikkert du treng å følge det slavisk, men det er ein peikepinn.

50w/sq in = 7,75w/cm2

Cateringparts UK har mange andre effektar og lengder og eg trur eg ville gått for eit på minimum 4 fot. Effektbehovet vil avhenge av bryggstørrelse sjølvsagt. Og jo høgare flow du klarar utan å få stuck mash, jo høgare effekt kan du utnytte.

Eg brukar 2KW på eit 40l bryggeri. Og til den flowen eg klarar å trykke gjennom passar det bra, men eg kunne gjerne hatt litt meir flow for raskare temperatursteg.
Steppar opp frå 65 grader til 78 på 20-30 minutt tippar eg.
På eit 20-25l bryggeri ville eg ikkje gått under 1000w trur eg.

Skal du styre dette med PID vil den begrense effekten til akkurat så mykje den treng for å holde innstilt temp, og såleis redusere antall watt/cm2. Det er når du rampar opp til neste steg det kan potensielt bli problem.

Ellers vil ein varmevekslar løyse alle problem med sviing om du vil gå den vegen.
 
Flott, takker.

protto skrev:
Cateringparts UK har mange andre effektar og lengder og eg trur eg ville gått for eit på minimum 4 fot. Effektbehovet vil avhenge av bryggstørrelse sjølvsagt. Og jo høgare flow du klarar utan å få stuck mash, jo høgare effekt kan du utnytte.
[...]
På eit 20-25l bryggeri ville eg ikkje gått under 1000w trur eg.

Jeg har 20 liter.
4 fot blir for langt viss jeg skal bruke det designet jeg tenker på, så jeg må revurdere det isåfall.
(Jeg tenker å ha elementet inni et relativt tynt rør, og helst ikke ha det bøyd, for å lettere kunne demontere, men jeg kan gå tilbake til tegnebrettet.)

protto skrev:
Skal du styre dette med PID vil den begrense effekten til akkurat så mykje den treng for å holde innstilt temp, og såleis redusere antall watt/cm[sup]2[/sup]. Det er når du rampar opp til neste steg det kan potensielt bli problem.

Joda, men det er ikke noe vits å sette inn høy effekt for å ikke bruke den.


Jeg tror løsningen blir å redesigne litt, enten med bøy på røret, eller med to rør/elementer.
Jeg legger sikkert ut løsningen min med bilder når jeg kommer så langt.
 
Kan det fungere med cateringparts sine vår/tørr elementer der du bøyer elementene som en spiral utenpå et rør, og så isolerer ut med noe som tåler varme? Du får nok ikke like stor utnyttelsesgrad, men stor overflate på varmingen.

Edit: litt som kokeelementet i en MoccaMaster
 
Bjarte H skrev:
Kan det fungere med cateringparts sine vår/tørr elementer der du bøyer elementene som en spiral utenpå et rør, og så isolerer ut med noe som tåler varme? Du får nok ikke like stor utnyttelsesgrad, men stor overflate på varmingen.

Edit: litt som kokeelementet i en MoccaMaster

Med eit tynnvegga rør hadde det sikkert virka. På desse kjelane: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=2117 er det gjort slik. Elementet ligg kveila under den tynne botnen, klemt fast av eit varmesjold, så eit til varmesjold utanpå der med ein cm avstand eller så. Elementet i seg sjølv ser heilt likt ut som det cateringparts sel, men er 6,5mm i diameter.

Elementa frå cateringparts kan bøygast ganske lett, og med ein billig røyrbøygar til drivstoffrøyr frå biltema får ein fine bøygar opp til 180 grader.

Eg spurte ein gang selgaren om dei kunne formast som ein spiral, og i tilfellet kva minste radius var. Svaret var berre: I would not recomment it.....
Men eg trur det hadde gått likevel ;)
 
Får utforske det å snurre elementet rundt er rør, men jeg liker ikke å ha så kraftig bøy på elementene.
Jeg tenker å benytte et 22 mm kobberrør, men om jeg skal snurre rundt, må jeg se etter noe bredere.
Eller bare lete etter en moccamaster på div elretur.
 
Moccamaster is dha shit!

Veldig enkelt & greit i bruk iallefall.
Jeg har beholdt glasstuben over elementet, det fungerer som sighttube. Veldig greit å se flow + hvor klar vørteren har blitt. Tynn silikonslange trer du rett inn på elementet i bunn, den tykke varianten på glasstuben. Festes med strips. Strøm loddet jeg rett på elementet, til et vanlig jordet stikk.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=moccamaster Du finner flere til etparhundreogfemti kroner, evnt loppis/fretex/slekt/arbeidsgiver/elretur.
 
Takker.

Jeg holder allerede et halvt øye etter en moccamaster, og det kan godt hende jeg lander på å bruke den,
men jeg er litt glad i å lage ting selv, selv om det blir mer arbeid, dyrere og ikke nødvendigvis bedre.
Men siden mitt midlertidige design er oppe i ca 1200-1400 uten PID/SSR m.m. begynner det å bli vanskelig å forsvare å ikke bruke en moccamater.

Nu vel, tilbake til tegnebrettet.
 
Tilbake
Topp