Vannprofil - Black IPA

torkelhh

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg skal brygge en Black IPA, og lurte litt på hva folk tenker om vannjustering for denne øltypen. Min umiddelbare tanke er å ta utgangspunkt i en streit IPA-profil, men å bruke noe mer karbonater (kalk/natron) for å balansere den mørke malten. Men veldig usikker... Hjelp verdsettes!

Hei.
Jeg skal brygge en Black IPA, og lurte litt på hva folk tenker om vannjustering for denne øltypen. Min umiddelbare tanke er å ta utgangspunkt i en streit IPA-profil, men å bruke noe mer karbonater (kalk/natron) for å balansere den mørke malten. Men veldig usikker... Hjelp verdsettes!

Hva er en streit IPA profil? Det er veldig smak og behag. Få cacl og caso til der du liker det og juster pH etter det.

Hva er en streit IPA profil? Det er veldig smak og behag. Få cacl og caso til der du liker det og juster pH etter det.
Ja, enig i at en IPA-profil kan være mye, men sier du ikke da det akkurat det samme som det jeg sa? ;) Ta den ipa-profilen du liker, og juster pH med karbonater? Eller er det jeg som ikke forstår...

Tja, du sa justere til en streit IPA-profil, men det finnes jo like mange streite IPA-profiler som det finnes hjemmelagede supper i Polen. Juster pH iallefall. Hvis det er med syre eller karbonater. Spørs hvilken vei, jeg skyller ikke så jeg må alltid bruke syre, de som skyller må kanskje ikke det.

Tilbake
Topp