Vannjustering tsjekkisk pils

om jeg vil bruke tsjekkisk pils enten full all grain, eller 50/50 med ekstrakt er det noe enkelt jeg kan gjøre for å få vannet mykt nok for den stilen? Har sett anbefalinger om å bruke 50/50 destillert vann / springvann men destillert vann er rimelig dyrt. Er helt grønn når det gjelder vann! Bor forresten i kr sand

Nei den var jo fin:) jeg tror det blir annerledes med partial mesk men aner ikke hva det har å si. Antageligvis må vannet gjøres enda mykere fordi ekstraktet allerede har i seg mineraler jf John palmer

Du får hardere vann når du tilsetter mineraler/kalsium, ikke bløtere....
Hardt vann skyldes hovedsakelig høy konsentrasjon av kalsium (Ca) og magnesium (Mg

De fleste har bløtt norsk overflatevann fra springen som er egnet til å brygge en god tsjekkisk pils, vil du være sikker må du sjekke med vannverket som leverer drikkevannet ditt.

Ved partial mash trenger du sannsynligvis ikke å justere vannet i det hele tatt, kanskje litt kalsiumklorid for smak.
Ved all grain bør du senke pH i mesken med melkesyre eller surmalt

Se her for en god veiledning angående vannjusteringene for all grain
https://forum.norbrygg.no/threads/innspill-til-en-tsjekkisk-pilsner.29919/#post-308518

Takker for alle svar. Det jeg stusser litt på er at kjente bryggere som John palmer anbefaler destillert vann ved ekstrakt brygging fordi mineralene er allerede i ekstraktet. Forstår at dette har mest å si ift ph i mesk men det må vel også ha noe å si for andre ting også? Tsjekkisk pils er blandt annet kjent for en høy bitterhet som oppleves behagelig pga det myke vannet de har så da spiller det kanskje også en rolle i kok?

Men jeg prøver uten å gjøre noe nå, kontroll på gjæring er jo mye viktigere :)

Hadde ikke tenkt å utdype så mye da du sier at du ikke vet mye om vannjustering, og dette temaet kan bli så komplisert som du bare vil nesten.
Tar forenklingen først

Brygger du tsjekkisk pils all grain med vanlig norsk overflatevann tilsett kalsiumklorid for smak og senk pH med syre eller surmalt. IKKE tilsett kalsium sulfat det er feil i tsjekkisk pils. Se nevnte post fra Bårrd ev. den meget tekniske diskusjonen referert nedenfor

Brygger du med malt ekstrakt er du prisgitt vannkvaliteten til leverandøren av malt ekstraktet, det kan være en forsikring å benytte destillert eller RO vann her, da noen produsenter muligens ikke benytter egnet vann for stilen. Også med tanke på at du får mineralene fra vannet malt produsenten brukte samt mineralene i ditt eget drikkevann i tillegg når du "rehydrerer" malt ekstraktet kan det lett bli i meste laget for tsjekkisk pils
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=15177#_thread

Her er en meget detaljert analyse og forklaring rundt bruken av vanlig norsk vann (Sandnes) til bruk i tsjekkisk pils, utført av to ledende eksperter på området vannjustering, A. J. Delange og Martin Brungard
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=572630

Bottom line:
This is getting way too complicated for a beginner. Just add 50 mg/L CaCl2 (anhydride equivalent) and be sure the grist is about 2.5% sauermalz and you should be fine.

Sist redigert:
Tilbake
Topp