Vann, og ikke ferdig brygg

Hei,

Jeg er en relativ erfaren brygger, men jeg har hatt problemer med alle ekstrakt brygg etter at jeg flyttet hus.
Her har vi egen brønn, og jeg antar at vannet er problemet.  Alle brygg kan går feil, men jeg har brygget fem ganger siden august, og vært nøye hver gang.  Ingenting er annerledes enn før jeg flyttet bortsett fra vannet.  Jeg har brygget pils, mørke belgiske øl, og bitter, alle fra ferdig "kits".  Resultatene smakker godt, men, etter bra gjæring i starten, blir det veldig treg, og de kommer ikke ned til en bra FG.  Noen brygg smakker søt, og får ikke kondisjon i flasken, som tider på at det er gjæringen som er problemet.

Jeg har prøvd å kokke opp vannet jeg brygge fra i ca. 15 minutter for å bli kvitt kalk innhold som foreslått i "Home Brewing" av Graham Wheeler.  Det hjalp ikke.

Her noe her andre forslag på hva som kan være årsaken, eller hvordan jeg kan fikse problemet til neste brygg?

Anthony skrev:
Hei,

Jeg er en relativ erfaren brygger, men jeg har hatt problemer med alle ekstrakt brygg etter at jeg flyttet hus.
Her har vi egen brønn, og jeg antar at vannet er problemet.  Alle brygg kan går feil, men jeg har brygget fem ganger siden august, og vært nøye hver gang.  Ingenting er annerledes enn før jeg flyttet bortsett fra vannet.  Jeg har brygget pils, mørke belgiske øl, og bitter, alle fra ferdig "kits".  Resultatene smakker godt, men, etter bra gjæring i starten, blir det veldig treg, og de kommer ikke ned til en bra FG.  Noen brygg smakker søt, og får ikke kondisjon i flasken, som tider på at det er gjæringen som er problemet.

Jeg har prøvd å kokke opp vannet jeg brygge fra i ca. 15 minutter for å bli kvitt kalk innhold som foreslått i "Home Brewing" av Graham Wheeler.  Det hjalp ikke.

Her noe her andre forslag på hva som kan være årsaken, eller hvordan jeg kan fikse problemet til neste brygg?

Hei Anthony! Er det noen usmak/lukt på brønnvannet, som f.eks. svovel? Har tidligere huseier sendt brønnvannet til analyse?

En annen mulig feilkilde kan være dårlig gjær. Jeg ser at du setter ølsett, dvs. at du kanskje bruker gjæren som følger med. Den gjæren kan kanskje  være i for dårlig stand til å gjære heilt ned, avhengig av hvor gammelt settet er og hvordan det har blitt håndtert før du kjøpte det. Hvor kjøper du settene? Er det samme forhandler som før du flyttet?

Hvor mye gjær bruker du, og hvor godt lufter du vørteren før du tilsetter gjæren? Tror strengt tatt ikke vannet skal bety så mye.

Jeg bruker samme forhandleren (Vin, og Bar i Lillestrøm), og to av kits'ene har vært lik det jeg har brukt før.

Etter jeg hadde problemer, har jeg lagde noe gjær "starters" til brygget hvor jeg har gjæret litt malt ekstrakt i et par dager før tilsetting til vørten.  Gjæringen går kjempe fint i 2-3 dager, og da blir det veldig treg, så jeg tror at gjær kvaliteten, og lufting skal være ok.

Mangle på mineraler kan være årsaken, men er det så mye ernæring fra vannet?  Jeg kan prøve å kjøpe noe gjærernæring for å prøve, men jeg antar at mest parten av mineraler, og vitaminer kommer fra vørten.

Vannet har jo en litt rar lukt (jeg legger ikke merke til den nå, men det var der når jeg flyttet inn).  Hvor kan jeg sende vann for testing?  Dersom det er mye svovel hva kan jeg gjøre med saken?

Ernæring, eller svovel virker som mest sannsynlig tror jeg - gjæret har det fint i starten, men så er enten mineraler brukt opp, eller (når cellene er stresset pga feks mye alcohol/andre type sukker) svovel konsentrasjon begynne å være et problem.

Takk for hjelpen alle sammen!

Anthony

Svovel i vannet? Det er kanskje litt sulfat i vannet, men i Norge er disse konsentrasjonene svært små. Hvis du kjenner svovellukt under gjærigen, er det som oftest et ganske klart yegn på at gjæren er stresset. Hvordan lufter du vørteren, og hvor mye gjær bruker du i forhold til vørtervolum og OG? I det overveiende flertallet av tilfeller hvor man har dårlig utgjæring, er det enten gjærmengde, oksygentilgang eller en kombinasjon av begge disse faktorene problemet.

Jeg tilsetter ca. 500ml gjær starter.  har aldri telt opp cellekonsentrasjon på dem så jeg vet ikke hvor mye per OG, eller volum (12-20L).

gjæringen begynner, som sagt, veldig bra.  En tykk skum formes og den er i liv i 2-3 dager.  Derfor mener jeg at lufting er ikke et problem, heller ikke mengde gjær.  Det kan hende at gjæren i kitsene er ikke frisk nok til å overleve i lengden for et eller annen grunn.  JEg har aldri opplevd noe svovel lukt under gjæringen.  Den lukte bare godt -  som den skal.

Luftingen gjøres enten ved å spyler inn vannet fra kranen hardt, med litt risting, eller ved å overføre fra en bøtte til en annen, og tilbake når jeg hadde kokt opp vannet for å (prøve å) fjerne kalk

Ifølge http://www.beer-brewing.com/beer-brewing/brewing_water/minerals_brewing_water.htm kan for mye jernoksid i vannet dempe gjæraktivitet. Virker som en usannsynlig, men mulig syndebukk. Aner ikke hvem som analyserer sånt, men noen gjør det. Foreldra mine sendte inn brønnvannet på hytta til analyse, og prøven ga ganske høyt utslag på sulfatinnholdet (ingen overraskelse, da de kunne kjennes på lukt og smak. Kanskje jeg skulle prøve å lage litt Burton ale med det?  :)

Tror fortsatt gjærmengde og lufting er problemet. Risting og helling gir ikke ideell mengde oksygen, og gjærstartere på en halv liter er ganse lite til 20 liter, i hvert fall om gjæren ikke er helt fersk i utgangspunktet (og gjæren i ølsett er kajskje ikke alltid oppbevart ideelt heller).

At gjæringen tar av og er kraftig i et par dager er ingen garanti for at gjæren har hatt særlig gode forhold. Prøv å bruke gjærkalkulatoren på www.mrmalty.com for å regne ut mengdene du bør bruke.

For evt å bekrefte eller avkrefte dine mistanker foreslår jeg at du henter et par kanner vann fra din gamle vannkilde (om du ikke har flyttet 3000 km da...) og prøver et brygg til.  Blir det bra, så bør du kanskje tømme og vaske brønnen din ( det hørte med til våronna på mange vestlandsgårder før - og jeg måtet gjøre det med et par års mellomrom før jeg kobla meg på vannverket).  Blir det derimot ikke bra - vel jeg hadde nok seriøst overveid å flytte tilbake..... Øl er viktigere enn hus!

Tilbake
Topp