Utkobling av kompressor-protector

Kanskje litt off topic, men er jo bryggeutstyr tross alt. :) Har et Siemens kjøleskap vi har hatt litt problemer med. Det er styrt av stc1000 og er koblet riktig.

Problemet: det er en liten sprett protektor på selve koblingsstykket på kompressoren. Dette slår av og til ut uten at kompressor er hverken varm eller kjørt hardt. Kan vi koble forbi denne? Hvor farlig er det? kompressor blir ikke overbelastet. Og eldre kjøleskap har jo ikke slik

Krever at du skaffer en lang leder fra STC:

Napp frem kjøeskapet, bøy deg ned med klassisk rørleggersprekk og så ser du nede ved kompressoren. Der har du tre ledre som kommer fra veggen (brun/rød + blå/svart + jord). Disse er festet et sted, Så myser du litt til og ser at det er en svart leder (mest sannsynlig svart, den kan være hvit og) som sitter for seg selv. Napp av denne, sett leder fra port 6 (er det ikke det som er kjøing på stc?) i dennes sted. Napp så av den røde som kommer fra veggen fra der den sitter fast ved kompressoren OG ISOLER DEN!"#¤%&. Voila. Dette funker hvis du ikke har koblet strøm til STC fra etter tilkoblingspunktene ved kompressor.

Du mister lys i kjøleskapet, men nå styrer STC kompressor direkte og alt annet av elektronikk i kjøleskapet er bypasset. Dette er en mod, som forsikringsselskapene ikke liker, men det funker.

Krever at du skaffer en lang leder fra STC:

Napp frem kjøeskapet, bøy deg ned med klassisk rørleggersprekk og så ser du nede ved kompressoren. Der har du tre ledre som kommer fra veggen (brun/rød + blå/svart + jord). Disse er festet et sted, Så myser du litt til og ser at det er en svart leder (mest sannsynlig svart, den kan være hvit og) som sitter for seg selv. Napp av denne, sett leder fra port 6 (er det ikke det som er kjøing på stc?) i dennes sted. Napp så av den røde som kommer fra veggen fra der den sitter fast ved kompressoren OG ISOLER DEN!"#¤%&. Voila. Dette funker hvis du ikke har koblet strøm til STC fra etter tilkoblingspunktene ved kompressor.

Du mister lys i kjøleskapet, men nå styrer STC kompressor direkte og alt annet av elektronikk i kjøleskapet er bypasset. Dette er en mod, som forsikringsselskapene ikke liker, men det funker.

Ja takk for svar, dette er allerede gjort.. Kjøleskapet er koblet direkte. Det jeg lurer på her er om det er farlig å koble forbi motor protektoren? Den er defekt og slår ut, i normal drift.

Hvis du har gjort som jeg sa så skal ikke denne virke lengre.

Sett compressor delay i STC til 10 min (som er max).

det er ikke startviklingen du tukler med, typisk er at startviklingen får strøm via en PCT (positiv temp coeficient) som etter svært kort tid får en stor motstand og spenningen til startviklingen kobler da ut.

Ingenting i skapet er i drift utenom kompressor som er styrt fra stc1000. Legger ved bilde for å forklare nærmere :)

Hadde ingen rød leder i veggen,
Er altså om jeg kan koble forbi protektoren. Startvikling og Rele fungerer.

Vedlegg

• xcompressor-motor.jpg.pagespeed.ic.cJ2d4GTqLV.jpg
    xcompressor-motor.jpg.pagespeed.ic.cJ2d4GTqLV.jpg
    16,6 KB · Sett: 31
det er ikke startviklingen du tukler med, typisk er at startviklingen får strøm via en PCT (positiv temp coeficient) som etter svært kort tid får en stor motstand og spenningen til startviklingen kobler da ut.
Så PCT'n er for varm og trenger 10 min eks for å bli klar for start og drift igjen?

OK, den er for at kjøleskapet (alle kompressorer uansett type) ikke kan restarte umiddelbart etter en stopp, fx. blink i strømnettet for da er det trykk på stempeltoppen og kompressoren ikke greier starte, etter en stund er trykket utlignet og kompressoren er klar for start, ville ikke gjort noe med den, det ser ut som at den fungerer som den skal.

Tilbake
Topp