Utgjæring sider

Hei, jeg har satt endel sider på ferskpressede epler. Har et ønske om at den skal bli 10%. Har tatt hensyn til dette ut i fra Brix som ble målt til 10.5% (OG 1040) og i tillegg sukkret for at den skal nå ønsket styrke.

25 liter

Brix 10.5 % tilsvarer 5.5 % alkohol ved utgjæring
Sukker 1.9 kg sukker for å øke alkoholprosenten med 4.5% (17 g pr. liter pr. alkoholprosen)

Dette har stått å gjæret nærmere 3 måneder nå. Målet Gravity til 1002 for et par dager siden. Refraktometeret viser 7%

Men kom til å tenke på at skal jeg få ønsket alkoholstyrke (10%) ut i fra mine tilsettninger må sideren gjære HELT ut vel? Skal vel mye til for at den gjør det?

Er det mulig å finne ut hvor sterk sideren er nå? Vil tro at det er igjen en del sukker i den enda. Målte med refraktometer nå og fikk 7% men har lest at dette ikke går an å bruke når gjæringen er igang?

Håper på svar og forklaring:)

Sist redigert:
Hei, og takk for tilbakemelding. Har målt OG med et Hydrometer til 1040 før gjæring. Har brukt følgende hydrometer
69090xe6709]
(Hydrometer for øl kjøpt hos Europris) Er det første tabbe?
69090xe6709.jpg
69090xe6709.jpg

Visst jeg bruker kalkulatoren kommer jeg fram til en ABV på 3.81 % så må jeg vel selvfølgelig korrigere for tilsatt sukker da (sukkeret er tilsatt i to omganger etter at gjæringen hadde startet)

Det vil i såfall si at sideren har en alkoholprosent på 3.81% + 4.47 % (for tilsatt sukker) = 8,28% ?

Sist redigert:
Tja.. Du hadde 1.040 og tilsatte 1,9 kg sukker på 25 liter. Tilsetningen gir (forutsatt at sukker har gravity points på 42/pund/gallon - noen opererer med 42, andre 46, andre igjen 44...):

1,9 kg = 4,19 pund
25 liter = 6,6 US gallons
Gravity points fra sukkeret = (42/6,6) * 4,19 = 26,7 gravity points
OG = 1,040 + 0,027 = 1,067
SG = 1,002

Estimert ABV = 8,5 %

Takk igjen. Jeg ble iallefall endel klokere. Prøvde for morsomt med et "vinometer" ala de fra Europris til å måle alkoholinnholdet. Men det landet på noe rundt 6% men det er vel ikke til å stole på i det hele tatt? Ihvertfall med tanke på at det fortsatt er bra liv i gjæren?

Kanskje. Kan ikke nok om det :) Har dog lest at når man bruker slike måleinstrumenter må man ha en prøve som er helt uten CO2, og prøven må være helt utgjæret. Samt at den bør ligge i området 8-13% for å få en noenlunde korrekt måling.

Selv ville jeg heller kjøpt et skikkelig oecslemeter/hydrometer og brukt dette på OG-, SG- og FG-målinger i stedet for å prøve å regne seg frem til resultater og/eller bruke måleinstrumenter som kanskje viser noenlunde korrekte målinger ;)

Ingen spesielle. Jeg kjøpte meg hydrometer fra Bryggselv i 2012 tror jeg, og det bruker jeg fremdeles :) Kjøp fra en bryggebutikk, så er du nok ganske sikra et ok produkt. Europris-hydrometer fungerer vel også, men har observert at måleskalaen (i papir) har beveget på seg så nøyaktigheten her ville jeg vel ikke stolt helt på..

Det vil i såfall si at sideren har en alkoholprosent på 3.81% + 4.47 % (for tilsatt sukker) = 8,28% ?

Tja.. Du hadde 1.040 og tilsatte 1,9 kg sukker på 25 liter. Tilsetningen gir (forutsatt at sukker har gravity points på 42/pund/gallon - noen opererer med 42, andre 46, andre igjen 44...):

1,9 kg = 4,19 pund
25 liter = 6,6 US gallons
Gravity points fra sukkeret = (42/6,6) * 4,19 = 26,7 gravity points
OG = 1,040 + 0,027 = 1,067
SG = 1,002

Estimert ABV = 8,5 %

Ser jeg har gjort en feil på bryggekalkulator.no når jeg skulle korrigere refraktometeret. Har tastet inn 1040 istedenfor 1.040 med brix 7% da får jeg ut en ABV på 2.50% istedenfor 3.81% som jeg fikk.

Da blir altså mitt regnestykke 2.50% + 4.50% = 7% alkoholinnhold. Mot ditt regnestykke som viser 8.5%

Det blir altså en differanse på 1.5%. Da er det vel mitt (bryggekalkulator.no) regnestykke som er korrekt? Eller? Må si jeg blir forvirret når denne kalkulatoren gir ut 7% i svar. Mens ditt regnestykke viser ABV på 8.5%. Hvilken metoder kan stoles mest på?

Håper du har noe å tilføye!

Sist redigert:
Nå er det jeg som har laget bryggekalkulator.no, så begge regnestykkene er mine :D

Altså. Hvis vi antar (ifølge mine utregninger) at OG var på 1.067 (din første måling på 1.040 + sukkertillegget som gir ca 0.027), så skal du bruke den øverste av kalkulatorene her (http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Refractometer) og putte inn 7 (som er brix-verdien du avleste nylig) i det første feltet, og 1.067 i det andre feltet.

Resultatet blir da ABV på 8,16%.

Noe slingring vil det alltid være her, så slike kalkuleringer vil være "nære sannhet". Det beste er som sagt korrekte målinger.

Tilbake
Topp