Endre
Norbrygg-medlem
Ønsker innspill på en utfordring jeg har tatt på meg! Har tatt utfordringen å brygge en autentisk lys amerikansk lager med alt det innebærer, på mitt superenkle bryggeri. Dvs uten filtrering og med naturlig co2 på flasker. Jeg er bare middels erfaren brygger med ca 30 allgrains under beltet, men skal prøve å se om det går an å lage noe som ligner bud lr corona med så enkelt og billig utstyr som jeg bruker.
Når jeg brygger vanlig pils er det etter tsjekkisk stil med en god del aroma/smakshumle, IBU rundt 35 og en andel munchener/carapils. Når alt dette må sløyfes er det veldig lite tilbake som kan maskere usmaker. Må ha stålkontroll på renslighet og gjæringstemp!
Oppskriften er foreløpig: (åpen for innspill)
3,5 kg pilsmalt
1 kg flaket mais
0,5 kg flaket ris
Target 11% 11 gr 60 min
Mittelfrüh 6,5% 11gr 20 min
+ klarurt og gjærnæring
Mesk 63 grader i 80 min
OG ca 1.045
FG ca 1.008
Amerikansk lagergjær fra wyeast eller white labs, evt slurry fra ec dahls.
Gjæring i jordkjeller (9 grader) + diacetylrast 14 grader. Lagring frem til 28. februar
Hva med siling/ikke siling av trub fra nedkjølt vørter i dette tilfellet? Det er en sak jeg aldri blir helt klok på.. Når smaksnyansene og marginene er så små som i et slikt øl vil vel dette også gjøre seg gjeldende?
Når jeg brygger vanlig pils er det etter tsjekkisk stil med en god del aroma/smakshumle, IBU rundt 35 og en andel munchener/carapils. Når alt dette må sløyfes er det veldig lite tilbake som kan maskere usmaker. Må ha stålkontroll på renslighet og gjæringstemp!
Oppskriften er foreløpig: (åpen for innspill)
3,5 kg pilsmalt
1 kg flaket mais
0,5 kg flaket ris
Target 11% 11 gr 60 min
Mittelfrüh 6,5% 11gr 20 min
+ klarurt og gjærnæring
Mesk 63 grader i 80 min
OG ca 1.045
FG ca 1.008
Amerikansk lagergjær fra wyeast eller white labs, evt slurry fra ec dahls.
Gjæring i jordkjeller (9 grader) + diacetylrast 14 grader. Lagring frem til 28. februar
Hva med siling/ikke siling av trub fra nedkjølt vørter i dette tilfellet? Det er en sak jeg aldri blir helt klok på.. Når smaksnyansene og marginene er så små som i et slikt øl vil vel dette også gjøre seg gjeldende?