US-05, 14C eller 22C?

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har planer om å brygge en APA variant. Problemet mitt er at i disse varme dager så er rom temp. der gjæringsdunken pleier og stå på 22C.
Jeg har mulighet for å sette dunken nede i en bod, men der er det 14C rom temp.

Noen som har erfaringer med US-05 på lave temperaturer?
Og hvilke av temperaturene egner seg best til en APA?

Mvh Raymond

Med 22 grader i rommet blir det fort 25-26 grader i dunken under stormgjæringen, og det vil kunne produsere endel uønskede smaker. Jeg har hørt folk bruke us05 så langt ned som 14 grader, så det går antageligvis. Du kan jo isolere bøtta med en dyne eller lignende. Og blir det for dødt i dunken etter stormgjæringen kan du heller flytte den til varmere strøk da  :biersmile: Jeg ville iallfall gjort det slik.

14 i lufttemp er nok best. Us05 gjærer ned til 14 såvidt jeg husker og temp i gjæringskaret vil alltid være littt høyere enn omgivelsene.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg ville begynt på 14 grader og flyttet til 22 grader etter ei ukes tid, for å sikre at gjæringa ikke har stoppet opp. Temperaturkontrollen er mest kritisk i første del av gjæringa.

gustavf skrev:
Jeg ville begynt på 14 grader og flyttet til 22 grader etter ei ukes tid, for å sikre at gjæringa ikke har stoppet opp. Temperaturkontrollen er mest kritisk i første del av gjæringa.

+1

Jeg ville nå flyttet gjæringskaret til 22 grader etter tre-fire dager, siden gjæringen i de fleste tilfeller vil være over i løpet av en uke.

Gahr skrev:
gustavf skrev:

+1

+1

Kommer til å sette en i boden selv i morgen. Der er det 15 °C
Siden boden har flisegulv og det er kaldere enn rommet blir den ikke satt direkte på gulvet.

Kjetil S skrev:
Jeg ville nå flyttet gjæringskaret til 22 grader etter tre-fire dager, siden gjæringen i de fleste tilfeller vil være over i løpet av en uke.
US-05 har en tendens til å jobbe utrolig fort ja :)
Min med slurry fra den gjæret over stormgjæringen nå iløpet av 2-3 dager, og det ved 14 grader (målt i godset rett over konen på gjærtanken)

Jeg ville rehydrert gjæren om jeg skulle ha gjæra Safale-05 ved 14 grader.
Brygga en Lys sommerøl sist helg, og jeg pitcha en pakke Safale-05 rett oppå vørteren som jeg vanligvis gjør, men 36 timer etterpå var ikke tørrgjæren gått skikkelig i løsning i vørteren en gang, og jeg så sånne små "gjær-pellets" flytende oppå vørteren enda. Rørte litt i vørteren med en sterilisert skje og gjæra på 14 grader i en uke før jeg flytta den til ca. 22 grader for etterpågjæring.
Skal flyttes på fat til uka, vet ikke hvordan det blir helt enda, men jeg har tro på at den blir god!

Hallstein skrev:
Jeg ville rehydrert gjæren om jeg skulle ha gjæra Safale-05 ved 14 grader.
Brygga en Lys sommerøl sist helg, og jeg pitcha en pakke Safale-05 rett oppå vørteren som jeg vanligvis gjør, men 36 timer etterpå var ikke tørrgjæren gått skikkelig i løsning i vørteren en gang, og jeg så sånne små "gjær-pellets" flytende oppå vørteren enda. Rørte litt i vørteren med en sterilisert skje og gjæra på 14 grader i en uke før jeg flytta den til ca. 22 grader for etterpågjæring.
Skal flyttes på fat til uka, vet ikke hvordan det blir helt enda, men jeg har tro på at den blir god!
Den bør/skal uansett rehydreres. Hvis ikke dreper man unødig mange celler. Uansett hva produsenten skryter av.

Tilbake
Topp