Har sendt inn innmelding i Norbrygg for noen dager siden. Har forstått at det finnes mange fine artikler, men da jeg enda ikke har fått tilgang til "lukkede fora", lager jeg en ny tråd her med alle mine spørsmål.
Har kjøpt ingredienser til en stout som skal gi 20l øl
--------------------------------------
Oppskrift:
Nottingham tørrgjær
OG: 1.053
FG: 1.013
IBU: 43
Koketid:90 min
5,5kg med ulik malt
---------------------------------------
1. Ifølge oppskriften (funnet på et eller annet internettforum...) skal det meskes på 77 og 85 grader, noe jeg ikke kan forstå kan stemme? Er ikke det altfor varmt?
2. Det står også at en skal bruke to pakker med gjær. Er dette nødvendig, eller burde det holde med 1 pakke? (Med tørrgjær, er det vel bare å tømme pakken(e) oppi, uten starter eller noe slikt, ikke sant?)
2. Hvor mange liter vørter burde det være før koking for at jeg skal sitte igjen med ca 20l etter 90 minutter koking?
På forhånd takk!
Har kjøpt ingredienser til en stout som skal gi 20l øl
--------------------------------------
Oppskrift:
Nottingham tørrgjær
OG: 1.053
FG: 1.013
IBU: 43
Koketid:90 min
5,5kg med ulik malt
---------------------------------------
1. Ifølge oppskriften (funnet på et eller annet internettforum...) skal det meskes på 77 og 85 grader, noe jeg ikke kan forstå kan stemme? Er ikke det altfor varmt?
2. Det står også at en skal bruke to pakker med gjær. Er dette nødvendig, eller burde det holde med 1 pakke? (Med tørrgjær, er det vel bare å tømme pakken(e) oppi, uten starter eller noe slikt, ikke sant?)
2. Hvor mange liter vørter burde det være før koking for at jeg skal sitte igjen med ca 20l etter 90 minutter koking?
På forhånd takk!