Trenger litt hjelp til nytt brygg

simon

Har sendt inn innmelding i Norbrygg for noen dager siden. Har forstått at det finnes mange fine artikler, men da jeg enda ikke har fått tilgang til "lukkede fora", lager jeg en ny tråd her med alle mine spørsmål.

Har kjøpt ingredienser til en stout som skal gi 20l øl

--------------------------------------
Oppskrift:

Nottingham tørrgjær
OG: 1.053
FG: 1.013
IBU: 43
Koketid:90 min
5,5kg med ulik malt
---------------------------------------

1. Ifølge oppskriften (funnet på et eller annet internettforum...) skal det meskes på 77 og 85 grader, noe jeg ikke kan forstå kan stemme? Er ikke det altfor varmt?

2. Det står også at en skal bruke to pakker med gjær. Er dette nødvendig, eller burde det holde med 1 pakke? (Med tørrgjær, er det vel bare å tømme pakken(e) oppi, uten starter eller noe slikt, ikke sant?)

2. Hvor mange liter vørter burde det være før koking for at jeg skal sitte igjen med ca 20l etter 90 minutter koking?

På forhånd takk!  :)

Det er for varmt ja. Det ser heller ut som temperaturen på vann du skal tilsette for å nå mesketemperaturen på ca 67-68 grader, og den andre på 85, for å nå utmesktemperatur på rundt 76 grader.

Det kan være nok med èn pakke alt etter hvor kraftig vørter du har og hvor mange liter du ender opp med.

Hvor mange liter du skal starte å koke med varierer fra oppsett til oppsett. Noen damper vekk mye, mens andre ikke fullt så mye. Jeg koker ned 31L til 25L for mine brygg. du kan alltids tilsette vann dersom du koker bort for mye.

Utrolig hvor raskt en får svar på sine spørsmål her på forumet!
Da var temperaturene mer forståelige ja. Da er det vel bare å sette igang for min del!

Takker så mye for hjelpen! :)

Mr.Baggins skrev:
Jeg vil også anbefale deg å rehydrere gjæren for du pitcher, og ikke bare strø den over :)

Søkte meg frem til at det innebærer å bløtlegge gjæren på forhånd? Hvordan bør dette gjøres?

simon skrev:
Mr.Baggins skrev:
Jeg vil også anbefale deg å rehydrere gjæren for du pitcher, og ikke bare strø den over :)

Søkte meg frem til at det innebærer å bløtlegge gjæren på forhånd? Hvordan bør dette gjøres?

Jeg bruker å koke litt vann, kjøle det ned til ca 20 grader og så tilsette gjæren. La det stå en liten stund før du tilsetter det til vørteren. Det som er viktig er at alt er sterilt (derfor kokingen av vannet).

Kok opp vann så det blir desinfisert. La det kjøle seg ned i en desinfisert bolle / beholder, til det er 18-25 grader, og tilsett gjæren ca 20 min før du skal ha den i gjæringskaret. (Slik pleier jeg å gjøre det hvertfall. Og legger gjæren i vannet ca samtidig som jeg starter å kjøle vørteren.)

Danstar's data sheet for Nottingham (med instruksjon for rehydrering):

http://www.danstaryeast.com/sites/default/files/nottingham_datasheet.pdf

Da var brygget på dunk. :)
Er litt usikker på hvilken temperatur jeg bør ha i rommet der gjæringen skal foregå. På mitt første brygg som jeg flasket i dag sto det 21-24 grader på gjærflasken, men er det temperaturen i rommet eller i dunken de tenker på da? Har også sett mye lavere temperaturer nevnt her på forumet, så er litt usikker..

I følge bruksanvisningen til gjæren så står det at 17 grader + vill gjøre at den kan gjære ferdig på 4 dager. Jeg vil tro at 17 - 20 grader temp vil være bra ( arrester meg gjerne dersom jeg tar feil ). På de 2 bryggene jeg har laget ( brukte ikke nottingham), så har jeg latt ølen gjære i 14 dager før tapping på flasker.

simon skrev:
Da var brygget på dunk. :)
Er litt usikker på hvilken temperatur jeg bør ha i rommet der gjæringen skal foregå. På mitt første brygg som jeg flasket i dag sto det 21-24 grader på gjærflasken, men er det temperaturen i rommet eller i dunken de tenker på da? Har også sett mye lavere temperaturer nevnt her på forumet, så er litt usikker..
Det er temperaturen på brygget og ikke rommet som er avgjørende.

Da burde vel en romtemeperatur på ca 17 grader sikkert fungere greit (har ikke tempmåling i dunken). I alle fall i starten, for tempen i dunken blir vel høyere når gjæringsaktiviteten er på topp. Takker for hjelpsomme svar!

Beklager maset :roedme:, men nok ett par spørsmål dukket opp etter å ha lest noen eldre poster her på forumet angående karbonering.

Flasket mitt første brygg nå på fredag, men frykter jeg har fylt opp flaskene for lite (0,75L flasker), hvilket jeg nå lurer på kan føre til dårligere karbonering, da ""tomrommet" også må "karboneres"? Brukte 5gr sukker på disse flaskene (tok sjansen på å ikke lage lake, men bare bruke sukker direkte i flaskene, av frykt for oksidering og ujevn karbonering...)

Fylte de fleste flaskene mine opp til streken på bildet under. Kan dette føre til problemer?

Hvor tidlig kan en regne med at det skal ha blitt utviklet litt kullsyre så en kan kjøre en liten test av ølet? (Flaskene står på 26 grader).

9039qq.jpg

Viss flaskene står på 26 grader så er vell en liten uke nok. Viss ikke så la den stå en uke til ;D

Ellers nevner du at du er redd for oksidering og ujevn karbongradering og derfor ikke laget sukker lake.
Dette er ikke noe spesielt stor fare ved viss du tar litt forehåndsregler og personlig erfaring er det enklere å få infeksjon enn veldig smak av oksidert øl.
Ujevn karbongradering unngår du ved å bruke nok vann når du lager sukkerlake, eller som enkelte gjør bruker de sprøyte for å fordele sukkeret på hver enkelt flaske. 

Da prøver jeg vel åpne den første flasken om et par dager. Er jo litt spent på resultatet må jeg innrømme. Føler meg litt som en unge på lille julaften... :)
Har forstått at det finnes en mulighet for infeksjon ved å bruke sukker direkte ja, men følte det var flere ting som kunne gå galt ved bruk av lake denne gangen, men har to brygg til på dunk nå så prøver nok med lake på i alle fall en av dem.

Men det at flaskene ikke er fylt opp lenger enn bildet viser er ikke et problem, eller?

Tilbake
Topp