Trenger jeg gjærstarter?

Gjær flokkulerer hele tiden. F.eks. WLP007 klumper seg når den er i arbeid. Man kan se det i en gjennomsiktig glassballong, betterbottle eller i en gjærstarter, at når gjæren er på sitt aktive er det klumper og større flak som flyter rundt.
Med en gjær som flokkulerer mindre, f.eks. et hveteøl gjær, ser det ut som snøstorm eller bare helt tåkete.

Jeg setter starteren i kjøleskapet når det ikke er mer aktivitet i starteren. Da er det ikke noe skum på toppen, og det er ingen synlige bobler langs flaskekanten. Tiden dette tar avhengier av type gjær og helsen til gjæret.
I kjøleskapet holder det normalt med 24 timer.

Jeg ville bare komme med en oppdatering:

Vi endte opp med å lage starter med 2 rør WLP013, 150 g DME, 1,5 liter vann. Risting. Den gjæret bra, og vi brukte den til batchen.

Batchen var en OG 1.078 robust/baltic porter på DME og en del spesialmalt, 25 liter vørter. Det gjæret som bare pokker etter bare 3 timer, og det var formelig vulkansk aktivitet -- blowoffen var nær å tettes til det første døgnet! Ser ut til at vi faktisk mistet 3-4 liter vørter i tillegg til en masse skum. Nå gjærer det fortsatt godt, men kontrollert. Ikke noe mer skum. Neste gang bør vi kanskje ha større enn 35 liters gæringskar til dette ...

Har veldig trua på denne batchen!

Tilbake
Topp