Tørrhumling

O' Store Vise Forum: Jeg har 25 liter stående til gjæring, det har nå stått siden forrige søndag. Denne gangen fikk jeg lyst å prøve tørrhumling, og nå lurer jeg på hva som passer best av de to sortene jeg har liggende. Target pellets (11%), eller Fuggles blomst (6,38%)? Hva vil være passende mengde av de respektive sortene? Jeg mangler humleposer, så da er det kanskje pelletsen som er enklest å ha med å gjøre?

Det kommer mest an på hva slags øl det dreier seg om, og hvilken humle som allerede er brukt i det. Både blomst og pellets kan dumpes rett i gjæringskaret, men blomst vil ikke synke til bunns.

Uten å vite hvilken type øl er det vrient å si hvilken som vil funke best.

Min erfaring er at det er lurt å være veeeldig forsiktig med target, mange mener man bør unngå den helt til tørrhumling. Jeg kommer nok ikke til å prøve en gang til.

Fuggles derimot er vel nesten defacto aroma- og tørrhumle i mange engelske typer.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Target regnes for å være en bitterhumle, mens fuggles er en god aromahumle. Fuggles fungerer meget bra til tørrhumling, men target kan også gi fin smak. Mener å huske at Fullers bruker target som tørrhumle i deres IPA. Du kan bruke en blanding, for eksempel.

Personlig liker jeg pellets, men blomst fungerer også fint. Blomst vil flyte på toppen, mens pellets løses opp og vil delvis bunnfelle etter hvert.

Jeg er nok ikke så veldig opptatt av å lage "typeriktige" øl, men om jeg skal prøve å sette dette i bås, ligger det vel et sted mellom American Amber Ale og American IPA (Kanskje nærmest den siste, der hadde ikke BrewMate noen innvendinger mot verdiene). Det er humlet etter følgende skjema: Target, 35 gram @ 60 min. Fuggles, 25 gram @ 15 min. og 25 gram @ 2 min.

Tilbake
Topp