Tørrhumling

Hei

Jeg ser på endel oppskrifter der det står "Tørrhumling" på koketiden.
Så leser jeg på nettet her at humlen skal i gjæringskaret?

Er det forskjellige måter dette gjøres på

Noen som har gode Tips om tørrhumling?

Tørrhumling er å humle utenfor gryta punktum  ;) (etter koking) noen bruker humlepose, selv heller jeg bare humlepellets rett i karet. Stort sett alltid pleier denne å bunnfelle helt, gjør den ikke det kan du sette gjæringskaret kaldt et par dager.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

"Etter koking", som i betydningen "i gjæringskaret etter hovedgjæringen har roet seg". ;)

Sist tørrhumlet vi med humlepose og det vil eg fraråde å gjørehumleposen sank aldri og alt ble bare liggende i posen som en har ball.
Følelse av dårligt utbytte av humla

Jærbrygg skrev:
Sist tørrhumlet vi med humlepose og det vil eg fraråde å gjørehumleposen sank aldri og alt ble bare liggende i posen som en har ball.
Følelse av dårligt utbytte av humla

Desinfiser et par klinkekuler eller annet med litt vekt , putt det i humleposen. Da synker den  :ilike:

Gahr skrev:
"Etter koking", som i betydningen "i gjæringskaret etter hovedgjæringen har roet seg". ;)

Litt dårlig formulert av meg  ;) Etter koking som i etter koking i gryta og etter stormgjæringen i gjæringskaret og utenfor gryta etter koking i gryta haha.. uff  ;)

Holdt på i skrive utenfor gryta punktum, men så kom jeg til å tenke på mash hopping og first wort hopping. Tenkte ikke på å skrive etter stormgjæring.

Du har uansett fått masse gode svar her  :) Så jeg kobler ut før jeg skriver mer tull. haha..
Er skikkelig trett i dag, var nettopp og handlet etter et bursdagsselskap med flere små skrikene guttunger på 4 år, ba kona mi hente sukkerfrie potetchips og greier.

Takk for mange gode svar.

Dvs etter noen dager når hovedgjæringa er over så kan jeg putte humlebitene rett i gjæringskaret og la de ligge der til jeg skal stille om ølet :)

:yes:

ohenrikh skrev:
Takk for mange gode svar.

Dvs etter noen dager når hovedgjæringa er over så kan jeg putte humlebitene rett i gjæringskaret og la de ligge der til jeg skal stille om ølet :)

:yes:

Helt korrekt  ;)

Jeg tørrhumler fra typisk dag 3-5 når den verste gjæringen er over. Jeg bruker pellets og disse løser seg opp og pleier somregel å legge seg på bunnen. Dette var ikke tilfelle sist jeg flasket en citra IPA, da fikk jeg noen humlebiter flytende rundt i flaska, men disse bunnfelte og satt seg sammen med gjæren etter noen få dager på flaske. Hadde jeg satt gjæringsdunken kaldt i en dag eller to før flasking hadde nok disse humlebitene også bunnfelt. Citra humlen i dette partiet virker det som om var kvernet ganske grovt i pelletsene i forhold til andre humler jeg har brukt. Men det gikk nå greit alikevel  ;)

Tilbake
Topp