Hvor mye gjær kan man topp høste. jeg har en 25L dunk APA med US05 stående her nå.
I går høstet jeg av noe som ser ut til å bli 1-1,5 dl gjær.
Og gjæra legger seg fremdeles som et tykt lag på toppen.
Hva er normalt, og hva er max.???
Da er jeg trygg. Dette var jo griseenkelt sammenliknet med gjærvask.
Så nå skal jeg begynne å sette lager til gjæring opp ned.
Så kan jeg topphøste de også.
Om du høster tidig er det bare og ta alt. Pisk gjerne opp ølet litt også for å tilføre ørlite oksygen. Bare bra for utgjæringen.
Nei, ikke noe annet en at jeg selv har gjør det og teorien sier at gjæren bruker oksygenet til å forsterke cellevegger. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret for å tilføre oksygen i så små doser så lenge det gjærer aktivt. Jeg har i det minste aldri klart og oksidere et øl på den måten.
Målet er egentlig ikke å oksygenere, men å piske opp bunnfelt gjær. En gjærtype som responderer veldig godt på det regimet er WLP400.
Om du tar hele gjærlaget så tar det omtrent 1 minutt før det er et nytt på plass .
@Finn Berger
Nei, ikke noe annet en at jeg selv har gjør det og teorien sier at gjæren bruker oksygenet til å forsterke cellevegger. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret for å tilføre oksygen i så små doser så lenge det gjærer aktivt. Jeg har i det minste aldri klart og oksidere et øl på den måten.
Målet er egentlig ikke å oksygenere, men å piske opp bunnfelt gjær. En gjærtype som responderer veldig godt på det regimet er WLP400.
Om du tar hele gjærlaget så tar det omtrent 1 minutt før det er et nytt på plass .
@Finn Berger
Tenkte selv å topphøste noe WLP400.. det gjøres best på dag 2-3?