Tips til nybegynnere

Hei, da har jeg just bestilt mitt første (mini) bryggsett fra nøgne ø. Skal hente det senere i dag! Tenkte det var smart å få litt erfaring før jeg hopper i det!

Er det noen som har noen tips?

Bestilte mikrosettet med nø citra ipa og god jul. Jeg har lyst til å brygge god jul hos min venns far, som har just kjøpt fult sett:)

Og er det noen som har noen skjemaer for utvikling av egen øl? for å holde kontroll på opskrifter og framgangsmåter

Hei og velkommen til en veldig morsom hobby.

Nøgne Ø har vel ganske bra bryggeinstruksjoner for settene sine, så det meste står der.
Første brygg blir alltid en liten "Happening" der en skaffer seg verdifull erfaring.
Ellers er det bare å lese seg litt opp. Sjekk Artiklene her på siden, samt "How To Brew"
Beercalc er en gratis onlinedatabase der en kan se på andres og lage egne oppskrifter.

Anbefaler å ta notater fra bryggedagen, så har du mulighet til å forbedre/justere til neste gang. Og vær nøye med rengjøring/desinfisering av utstyr (spesielt etter kok). Enig i at Beercalc er et godt verktøy :)! Vi har brygget IPA med en type enkel grunnoppskrift (singel hop). Super til å eksperimentere med.

Luft vørteren godt før du pitcher gjær! (Nykokt) blandevisp til maling på drill og visp til det nesten skummer over. Hvis du i tillegg er nøye med renhold og har jevn og riktig temperatur under gjæringen, skal du se du får bra øl!

Da var alt gjort!

Spent på å se om jeg fikk det til. Jeg kom utfor noen problemer under bryggingen, men har troa på den.
Hvor lang tid tar det før gjæringen begynner?

Det varierer fra hvilken gjær du brukte... Men som regel kan ta mellom 5 og 15 timer før gjæringen starter.

Ølen min ser ikke på noen som helst måte klar ut. Det er lagt seg groms i bunnen og den bobler med jevne mellomrom.
Blir den klarere med dagene?

Takk for alle de gode tipsene forresten! :skitbra:

Sheephouse skrev:
Ølen min ser ikke på noen som helst måte klar ut. Det er lagt seg groms i bunnen og den bobler med jevne mellomrom.

Det varierer, men all øl vil være grumsete under gjæringen.

Gjæren danner kullsyre som stiger opp og drar med seg gjær og annet. La gjæren jobbe to uker i anbefalt gjæringstemperatur, så vil grumset falle ned mot slutten.

Du kan med fordel sette ballongen i kjøleskap et døgn eller to før flasking. Det hjelper for å få et klart og fint resultat. Kalles Cold Crash.

Hvis du koker opp karboneringssukkeret i vann, og enten blander det inn i et eget desinfisert kar, eller doserer det rett i flaskene med engangssprøyte. Så er det bedre enn metoden i instruksjonene fra Nøgne Ø.

Mener å huske der stod at du skulle blande det rett i gjæringskaret. Det er vanskelig å få til uten å enten blande for dårlig, eller rote opp bunnfallet.

SindreW skrev:
Du kan med fordel sette ballongen i kjøleskap et døgn eller to før flasking. Det hjelper for å få et klart og fint resultat. Kalles Cold Crash.
Dette er et godt tips for klart øl. Etter Cold Crash må du være forsiktig å ikke virvle opp noe fra bunnen. Da får du som oftest et klart og fint øl  :biersmile:

Sotrajohnny skrev:
SindreW skrev:
Dette er et godt tips for klart øl. Etter Cold Crash må du være forsiktig å ikke virvle opp noe fra bunnen. Da får du som oftest et klart og fint øl  :biersmile:

Jeg har en pilsner til gjæring i kjøleskap på 9 grader. Har brukt 1 tablett Protafloc/Whirlfloc til kok. Hvis jeg skal cold-crashe for å få et klarest mulig øl, hvilken temperatur bør/kan jeg gjøre dette på? Og over hvor lang tid? Tenkte å la den gjære 3 uker, bør jeg isåfall cold-crashe mot slutten av de tre ukene, eller etter?

glee87 skrev:
Kan Cold Crash drepe gjæren før flasking?

Det er litt diskusjon rundt dette og vi blir ikke enige. Noen sier at coldcrashing bunnfaller gjæren så godt at det ikke blir noe igjen til karbonering på flaske og dermed resulterer i et flatt øl. Andre sier at det ikke er noe problem, det er umulig å få bunnfelt 100% av gjæren uansett. Jeg coldcrasher ikke ennå, men har lyst til å splitte en batch ved flasking og coldcrashe en liter eller to for vitenskapens skyld.

Jeg tapper på fat for øyeblikket, men det kan hende jeg skal flaske noe av ølet ved neste IPA som står til gjæring.

Mats Ø. skrev:
glee87 skrev:

Det er litt diskusjon rundt dette og vi blir ikke enige. Noen sier at coldcrashing bunnfaller gjæren så godt at det ikke blir noe igjen til karbonering på flaske og dermed resulterer i et flatt øl. Andre sier at det ikke er noe problem, det er umulig å få bunnfelt 100% av gjæren uansett. Jeg coldcrasher ikke ennå, men har lyst til å splitte en batch ved flasking og coldcrashe en liter eller to for vitenskapens skyld.

Kaldkrasjet en dunk med IPA i 2 døgn for noen uker siden. Karbonerte med sukker i fatet, overhodet ingen problem med mengde gjær til karbonering. Brukte US05.

glee87 skrev:

Det dreper ikke gjæren, den går i dvale og bunnfeller. Men, blir det stående veldig lenge på lav temp (flere uker), kan det ha blitt bunnfelt så mye at det er for lite gjær igjen til å karbonere effektivt. Da må en tilsette fersk gjær ved flasking.

Ned mot 2-4 grader er fint for Cold Crash.

SindreW skrev:
Sheephouse skrev:

Det varierer, men all øl vil være grumsete under gjæringen.

Gjæren danner kullsyre som stiger opp og drar med seg gjær og annet. La gjæren jobbe to uker i anbefalt gjæringstemperatur, så vil grumset falle ned mot slutten.

Hvis du koker opp karboneringssukkeret i vann, og enten blander det inn i et eget desinfisert kar, eller doserer det rett i flaskene med engangssprøyte. Så er det bedre enn metoden i instruksjonene fra Nøgne Ø.

Mener å huske der stod at du skulle blande det rett i gjæringskaret. Det er vanskelig å få til uten å enten blande for dårlig, eller rote opp bunnfallet.

Det står i bruksanvisningen at den skal stå å gjære i 3-7 dager. Vil det si at jeg skal cold crashe den når det er gått ca 4-5 dager? Jeg brygger singel hop citra ipa fra nø.

Jeg tror jeg må kjøpe meg noe å fordele ølet i flaskene med. Noen tips?

Lite spm. ang flasking etter cold crash: Hvordan blander jeg i sukkerlake i øl som holder 2 grader? Syns det er likt at sukkerlaken blir liggende på bunn.. Skal jeg stikke om også vente på at temperaturen øker i øllet før jeg flasker?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Er nybegynner men prøver meg på svar. Jeg har et nyvasket og desinfisert kar som jeg stikket om til. Her tilfører jeg sukkerlaken etter få liter og det sikrer at sukkeret er jevnt fordelt.
På negativ side så et omstikk alltid risiko - rengjøring av utstyr og en selv er kritisk:)

Tilbake
Topp