Tips til nybegynnere

Lite spm. ang flasking etter cold crash: Hvordan blander jeg i sukkerlake i øl som holder 2 grader? Syns det er likt at sukkerlaken blir liggende på bunn.. Skal jeg stikke om også vente på at temperaturen øker i øllet før jeg flasker?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Bruk et ekstra gjæringskar til omstikking.

Du kan gjerne ha i sukkerlaken først, så legger du enden av slangen fra heverten i en fin sirkel/bue på bunnen, da får du en virvel som blander ut sukkerlaken bra, også blir karet med gjær og annet bunnfall stående rolig så ingenting blir rota opp når du flytter det e.l.

Bruk et ekstra gjæringskar til omstikking.

Du kan gjerne ha i sukkerlaken først, så legger du enden av slangen fra heverten i en fin sirkel/bue på bunnen, da får du en virvel som blander ut sukkerlaken bra, også blir karet med gjær og annet bunnfall stående rolig så ingenting blir rota opp når du flytter det e.l.

Er på denne måten jeg gjør det, men pga temp. syns jeg det er et problem og få en jevn fordeling av sukkeret..

Brukte heverten og tappet direkte i måleglass før øchsel, nesten helt på slutten av omstikkingen, og det var rein sukkerlake nesten.. smakte iallefall som det!

Lurer på hva som skjer om jeg lar gjæringskaret stå i romtemp tiø jeg har ca 15 grader før omstikking? Er Cold crash helt unødvendig da?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Det står i bruksanvisningen at den skal stå å gjære i 3-7 dager. Vil det si at jeg skal cold crashe den når det er gått ca 4-5 dager? Jeg brygger singel hop citra ipa fra nø.

Jeg ville latt den stå til aktiviteten i gjærlåsen er borte + 48 timer (gjerne på 20-22 grader, for å la gjæren redusere diacityl-mengden litt) + 12 timer cold crash. Hos meg er det typisk stille i gjærlåsen etter 6 dager eller så.

Jeg tror jeg må kjøpe meg noe å fordele ølet i flaskene med. Noen tips?

Bryggeforretningene selger små heverter som passer perfekt i en slik 5l-glassdunk som NØ leverer. I tillegg så har jeg en flaskestav, selv om denne ikke er så nødvendig. Du kan knipe igjen slangen temmelig greit - men med flaskestav blir det mindre søl.

Pass på å få rettet ut bulkene i slangene dine. Det legger seg luftbobler i dem som induserer oksygen i ølet og det er ikke bra.

Tilbake
Topp