Tidlig utgjæret?

Hei:)
På mandag satte jeg en batch med Coopers real ale, ca 23 liter. Brukte kun 1kg spraymalt amber og ellers 20 gr bitterhumle(Hallertau Hersbrucker), 30 gr smakshumle(samme type) og 40gr aromahummle(samme)+ 1 pose coopers tørrgjær.
Etter 3 dager var det så godt som stopp i gjærlåsen, og nå to dager etter fremstår øllet som utgjæret. Kan dette stemme?!

ved relativt høy temperatur, er ikke det umulig.
Men på den andre siden bør du la øllet stå på dunken i minst 14 dager totalt uansett,
både for å være sikker på at gjæringen er ferdig og fordi gjæren etter utgjæring må få tid til å gjøre seg ferdig med andre oppgaver.
det har utrolig mye å si for smaken på øllet!

Tre dager er ikke unormalt for ale, særlig hvis OG ikke er veldig høy. Tre-fire dager er normen hos meg. Men som sagt bør du la ølet stå i to uker uansett for å la det rydde opp etter seg.

Så utrolig kjekt å kunne søke opp allverdens tanker, ideer og bekymringer her inne - og få svar på dem. Har tidlig utgjæret øl i gjæringskaret, men OG var noe lav og temperaturen var kanskje litt høy til å begynne med, så da er det bare å vente uansett, tenker jeg :)

Tilbake
Topp