Svingende gjæringstemperatur

Jeg bruker en UT-200, koblet til et varmeteppe rundt gjæringsbøtta mi når jeg setter øl til gjæring. Da bruker jeg å sette av/på til 1 grads forskjell, for eksempel; på: 17,5 c, av: 18,5 c, hvis jeg vil gjære på 18 grader.
Nå leste jeg nettop på et Amerikansk forum at hvis gjæringstempersturen svinger med så mye som 1 grad på en times tid, vil dette kunne gi masse uønskede smaker i ølet! Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det? Burde jeg bruke kortere intervaller mellom av/på, f.eks 0,2 grader?

Det vil ta lang tid å endre temperaturen inne i gjærbøtta. Om temperaturen mellom gjærbøtta og varmeteppet svinger mellom 17.5 og 18.5, så er trolig temperaturen inne i bøtta helt stabil på 18. grader.
Å senke intervallene til 0.2 betyr antagelig at antall av/på øker dramatisk. Slikt kan slite på utstyr, men jeg vet ikke hva antall sykluser en UT-200 er beregnet å tåle.
Om en svinging på en grad inne i bøtta gir masse uønsket smak tror jeg vel ikke, men andre kan sikkert svare bedre på det.

Nå er ikke jeg noen ekspert, hverken på hvilke usmaker osv du kan få med dansende gjærtemp. Men det er riktig at du kan få det ved ikke korrekt temperatur. Det oppsettet du kjører skal fungere bra, fortsett med det. Man skal ha veldig heavy varme og kjøling for at gjærtempen på 25L veske skal kunne skifte mange grader +- på 1 time.  Kjør på :)

Jeg bruker samme verktøyet og stiller inn UT-200 til å slå inn og ut med 0,1c variasjon. Da får gjæringsbøtten mest mulig de omgivelsene jeg ønsker at den skal ha.
Brukte større variasjon i begynnelsen og hadde mye dårligere kontroll på temperatur da, det svinger alltid en god del ut over det intervallet som den er stilt inn på.

Takk for svar! Grunnen til at jeg spør er at jeg nettop flasket en amerikansk blonde ale, og den har en veldig tydelig lukt og smak av alkohol. Ingen av mine tidligere brygg har hatt dette, og de er gjæret med samme type temperaturkontroll.
Så jeg håper det bare er en "green beer" smak som vil forsvinne! Syns det er rart om det skal være fusel, da temperaturen aldri var over 20 grader i karet..

MagnusU.V skrev:
Nå er ikke jeg noen ekspert, hverken på hvilke usmaker osv du kan få med dansende gjærtemp. Men det er riktig at du kan få det ved ikke korrekt temperatur. Det oppsettet du kjører skal fungere bra, fortsett med det. Man skal ha veldig heavy varme og kjøling for at gjærtempen på 25L veske skal kunne skifte mange grader ± på 1 time.  Kjør på :)
Enig med Rogan Josh. Et varmeteppe som svinger mellom 17-18 grader vil vil aldri greie å få 25 liter væske til å svinge fort i temperatur. Du kan trygt kjøre videre.

Tilbake
Topp