sukkerlake

Jani

Norbrygg-medlem
heisann

kommet med enda et nybegynnerspørsmål som noen kanskje kan hjelpe med

i dag var planen å flaske mitt første brygg en, pale ale.

planen var å blande en ca 6 gram sukker pr liter vørter i 2-3 dl vann og senke det til ca 20 grader og tømme det i omstikningsdunken før jeg tapper i vørteren.

tenker da å legge slangen fra heverten i en kveil i bunn av dunken. 

1;  vil sukkerlaken da blande seg nok med vørteren eller må jeg røre /riste?  ser for meg at jeg blander inn en del ekstra luft dersom jeg gjør dette.

2;  hvordan vet jeg hvor mye totalt sukker jeg trenger?  ser at det står vørter opp til 25 litersmerket i gjæringskaret.  men en del av dette vil vel ligge i igjen i bunn.. ser at det går et skille et par cm over bunn. regner med dette er ting jeg ikke vil ha med.  blir det da 25 liter - volumet som disse centimetrene i bunn utgjør, eller må jeg trekke fra enda mer?

Ikke rist vørteren. Det blander inn oksygen som du ikke ønsker mer av i ølet ditt. Sukkerlaken vil blande seg greit inn likevel.
Med 6 gram per liter vil ikke èn liter fra eller til spille så stor rolle. Jeg ville gått for 6 gram per liter.

Bergener 1 liter mindre enn det som står på gjæringskaret. Visper sukkeret inn i 0.5 l lunkent vann oppi en kasserolle. Oppkok 3-5 minutter under lokk.

Heller direkte i flaskebøtte uten å kjøled ned. Tapper ølet ned via en kveil som du sier. Blir en whirlpooleffekt med god blanding. Flasker like etterpå.

God sprudling!

ok sikkert ikke noe poeng i å kjøle ned nei.

da tror jeg jeg har sånn noen lunde kontroll

takk for svar

Jeg pleier ikke å kjøle ned.

Pleier å koke sukkerlake med 2-3 dl vann. Hiver det bare rett oppi omstikkingskar før omstikking av ølet. Blander jevnlig med desinfisert bryggesleiv (blande, ikke piske)
Trekker fra en liter eller to alt etter hvor mye gjær jeg ser i bunnen av karet.

pleier heller ikke kjøle ned laken. Heller den i omstikningskaret og lar den blande seg med ølet mens jeg tapper om. Bruker samme heverten til å røre forsiktig så jeg er helt sikker på at laken er gjevnt fordelt.

ok da har jeg fått flasket det.

se bildene under for å se hvordan det så ut  da jeg åpnet gjæringsdunken. er det meningen at det skal se slik ut?  kan hvertfall fortelle at det både luktet og smakte øl

Vedlegg

• DSC_0368-1.jpg
    DSC_0368-1.jpg
    139,2 KB · Sett: 290
  • DSC_0369-1.jpg
    DSC_0369-1.jpg
    162,9 KB · Sett: 287
Tilbake
Topp